Flater stadspas in Amsterdam

Zo'n elfduizend Amsterdammers hebben afgelopen week ten onrechte een stadspas van de gemeente gekregen. De pas voor huishoudens met een minimuminkomen en 65-plussers belandde door een fout van automatiseerder Capgemini in de verkeerde brievenbussen, zegt een woordvoerder van de gemeente vrijdag.

De kosten van ongeveer honderdduizend euro worden door Capgemini vergoed, zegt het bedrijf in een verklaring. Capgemini is al twintig jaar betrokken bij de Stadspas, die aan zo'n 180 duizend mensen in Amsterdam en omgeving wordt verstrekt, en betreurt de foute uitgifte 'ten zeerste'. De Amsterdammers die de pas ten onrechte hebben ontvangen krijgen komende week een brief waarin ze worden opgeroepen de passen terug te sturen in een retourenvelop.

Met de stadspas ontvingen de Amsterdammers twaalf maandbonnen, waarmee ze gebruik kunnen maken van aanbiedingen bij bijvoorbeeld bioscopen, zwembaden en musea. Ook die moeten worden teruggestuurd. De gratis pas is bedoeld om de drempel tot sport, recreatie en cultuur in de hoofdstad en omgeving te verlagen voor groepen die in een sociaal en cultureel isolement dreigen te raken.

In Amsterdam ging het in december ook al fout. Toen werd onterecht 188 miljoen euro aan woonkostenbijdragen overgemaakt. Ruim negenduizend inwoners van de hoofdstad ontvingen een te hoog bedrag. Bij het uitkeren van de bijdragen was iets misgegaan met 'komma's en punten', verklaarde de gemeente. Nog altijd is meer dan een miljoen niet teruggestort.