Ultima Online los van EA

Ultima Online, de langstlopende MMORPG, is sinds begin deze maand onafhankelijk geworden van gamestudio Electronic Arts. Ultima Online werd oorspronkelijk ontwikkeld door Origin Systems, opgericht door Richard Garriott en onder meer bekend van de Wing Commander- en System Shock-franchises.

In 1992 werd Origin overgenomen door Electronic Arts. Hoewel de studio aanvankelijk grote mate van autonomie had, cancelde Electronic Arts in 1999 alle lopende projecten bij Origin, waaronder Ultima Online 2 en Privateer Online, omdat Ultima IX een commerciele flop bleek. Niet lang daarna verliet Richard Garriott de studio. Uiteindelijk werd de studio in 2004 helemaal opgeheven. Ultima Online werd ondergebracht bij een andere studio die EA had overgenomen: Mythic Entertainment, onder meer bekend van Dark Age of Camelot en Warhammer Online. De servers van Warhammer Online werden eerder dit jaar gesloten nadat de licentieovereenkomst op het Warhammer-IP was stopgezet. Hiermee was de toekomst van de studio onzeker.

Een mede-oprichter van Mythic, Rob Denton, besloot hierop zijn eigen studio op te richten, Broadsword Entertainment. Het bedrijf heeft de ontwikkeling van Ultima Online bij EA weggehaald. Dit is goed nieuws voor alle Ultima spelers en fans, want onder EA's leiding werd het ontwikkelingsteam drastisch ingekrimpt, waardoor er momenteel slechts een handvol developers over zijn en er jarenlang geen nieuwe expansions konden worden uitgebracht. Broadsword heeft inmiddels aangegeven financiele middelen opzij te zetten om het Ultima team uit te breiden en van Ultima Online weer een succesvolle game te maken.

Richard Garriott wil vervolg Ultima Online