FOK!auto: de dynamo

Waarom kostbare brandstof gebruiken als je energie ook kunt opwekken met een dynamo? Dat dacht de 25-jarige instrumentenbouwer Antoine-Hippolyte Pixii in of net voor het jaar 1832. Hij vond in dat jaar de dynamo namelijk uit.

De dynamo is door Pixii ontwikkeld op basis van het elektromagnetisme dat ontdekt werd door Michael Faraday. De Fransoos gebruikte een hoefijzermagneet; deze kon met een kruk rondgedraaid worden. De draaiende permanente-magneet was zo geplaatst dat de noord- en zuidpool wisselend langs de ijzeren kern bewogen. Pixii ontdekte dat de spoelen stroom opwekten als de magneet langs de kern kwam.


Pixii’s eerste dynamo (bron:Wikipedia)

Werking dynamo
De dynamo is samen met de accu verantwoordelijk voor de stroomvoorziening van een auto. Zodra er een verbruiker aanstaat, dan gebruikt deze stroom. Met een draaiende motor zorgt de dynamo ervoor dat de accu niet leegloopt. De dynamo wordt aangedreven door de V-snaar. Deze snaar loopt over een zogeheten poelie, die een rechtstreekse verbinding heeft met de rotor. De rotor draait in de stator. Beide onderdelen hebben koperdraadwikkelingen. De spanning wordt geregeld door een spanningsregelaar. Deze zorgt ervoor dat de dynamo continu 14 volt levert.



Een opengewerkte dynamo (bron:Wikipedia user Piero)

Als de dynamo niet meer voldoende bijlaadt, dan gaat de acculamp branden. Andere symptomen zijn het uitvallen van de ruitenwissers, verlichting en de kachelventilator. Er kunnen meerdere dingen defect zijn: de spanningsregelaar kan kapot zijn, een koolborstel is versleten of de snaar staat niet meer strak genoeg of is gebroken.

Hier kun je zien wat er allemaal in een dynamo zit.

De dynamo is kapot, wat nu?
In de meeste gevallen moet de dynamo in zijn geheel vervangen worden. De oude dynamo wordt dan opgestuurd naar een revisiebedrijf of de fabrikant. Zij zullen dan alle versleten en defecte onderdelen vervangen en de dynamo weer testen. De behuizing wordt hergebruikt na een grondige schoonmaak- en spuitbeurt.