FOK!toen: Yoshi

Afgelopen week werd de releasedatum voor Yoshi's New Island voor Nintendo 3DS bekendgemaakt. Op 14 maart kunnen we eindelijk een nieuw deel in de Yoshi's Island-serie spelen. Vandaag kijken we terug naar hoe de groene sidekick van Mario tot stand kwam.

De eerste ideeën voor Yoshi ontstonden al rond de ontwikkeling van de eerste Super Mario Bros., nu bijna 30 jaar geleden. Vanwege de beperkte rekencapaciteit van de originele Nintendo was het niet mogelijk om Mario op een dier te laten rijden. Ten tijde van Super Mario Bros. 3 was Shigeru Miyamoto, geestelijk vader van Mario, nog steeds van plan om Mario een beest te laten berijden. Helaas was het in die drie jaar hardwarematig nog steeds niet mogelijk.


Concepttekening voor Mario & Yoshi tijdens Super Mario Bros. (Beeld: Mario Mania)


Pas toen Mario en Nintendo het 16-bits tijdperk ingingen met de Super Nintendo was de hardware krachtig genoeg. Miyamoto greep direct zijn kans en launchgame Super Mario World liet ons kennismaken met Yoshi. Yoshi is uiteindelijk een groene dinosaurus geworden en werd direct in het verhaal voor Super Mario World verweven.

Na het redden van de prinses in Super Mario Bros. 3 ging de hele groep (Mario, Luigi, Peach) op vakantie naar Dinosaur Island waar verschillende Yoshi's wonen. Uiteindelijk blijkt Bowser daar niet alleen Peach, maar ook de overige Yoshi's ontvoerd te hebben. Yoshi's hebben als mogelijkheid de optie om vijanden op te eten en verschillende kleuren Yoshi hebben verschillende unieke eigenschappen. Zo kan de rode Yoshi vuur spuwen en heeft de blauwe Yoshi vleugels.

Super Mario World werd direct goed ontvangen en ging meer dan 20 miljoen keer over de toonbank. Een deel van het succes mag toegeschreven worden aan de introductie van Yoshi die naast extra gameplaymogelijkheden ook nieuwe vriendschap brengt.

Zoals Nintendo vaker doet met succesvolle games en personages kreeg Yoshi een steeds belangrijkere rol. Na zijn optreden in Mario World speelde Yoshi de hoofdrol in Mario & Yoshi, een puzzelgame voor de 8-bits Nintendo en weer wat later verscheen Yoshi's sterkste optreden tot nog toe. Super Mario World 2: Yoshi's Island verscheen voor de Super Nintendo en viel op daar de grafische stijl.

In Yoshi's Island gaan we terug in de tijd en blijkt dat Yoshi en Mario elkaar al veel langer kennen. Op een avond worden baby Mario en baby Luigi door een ooievaar door de lucht gedragen als de kwaadaardige tovenaar Kamek hen wil ontvoeren. Dit lukt slechts gedeeltelijk en Mario valt richting aarde. Gelukkig vangt Yoshi hem op en samen gaan ze op weg naar het kasteel van Bowser (jr.) om Luigi te redden.

Yoshi's Island krijgt meerdere games die eenzelfde soort gameplay kennen. Er verschijnt een direct vervolg voor Nintendo 64 met Yoshi's Story, maar die game is wat meer puzzel-score attack gericht en werd minder goed ontvangen door pers en gamers. Ook de spirituele opvolger Yoshi's Island DS wordt door velen gezien als een mindere game als het originele Yoshi's Island.

Sinds Mario World zit Yoshi overigens in veel meer Mario-game, al dan niet speelbaar. Naast de platformgames doet Yoshi ook mee met Mario Kart, Mario Party, Mario Tennis en vecht hij mee in de Smash Bros.-reeks. De dinosaurus blijkt dus net zo all-round als Mario zelf. Het is nu hopen op een platformgame die weer net zo goed is als toen op de Super Nintendo. Misschien dat New Island ons dat in maart kan geven.