Leaserijders kiezen voor zuinigheid

Door fiscale stimuleringsmaatregelen kozen nog nooit zo veel leaserijders voor een zuinige auto als in 2013. Dat concludeert marktleider Leaseplan Nederland vrijdag. De nieuwe, aangescherpte bijtellingscategorieën die op 1 januari van kracht werden, zorgen volgens het leasebedrijf echter voor 'uitdagingen en lastenverzwaringen'.

De laatste maanden van vorig jaar viel zestig procent van de nieuwe leaseauto's in de zuinigste bijtellingscategorie tot veertien procent. Twee jaar geleden was dit nog een kwart. Maar nu de criteria zijn aangescherpt, kiezen mogelijk meer leaserijders voor een auto die door de aanpassing nu weer in de categorie van twintig procent valt, denkt Leaseplan.

"Het is daarom afwachten welke modellen het komend kwartaal de top tien gaan vullen en welke merken erin slagen om met aantrekkelijke modellen in de lagere bijtellingscategorieën te komen", zegt directeur van Leaseplan Berno Kleinherenbrink.

Het aandeel meest vervuilende auto's, die met 25 procent bijtelling, halveerde in 2013 bijna, tot vijftien procent. Ook de auto's zelf waren zuiniger. De gemiddelde leasebak stootte per kilometer 102 gram CO2 uit. Twee jaar geleden was dit nog 122 gram. De gemiddelde auto valt hiermee in 2014 in de categorie van twintig procent bijtelling.

Leaseplan signaleert een verschuiving naar diesel. In 2011 reed 42 procent van de leaseauto's op benzine, vorig jaar was dit aantal 25 procent. Zestig procent draaide op diesel, vijftien procent had een hybride motor.