Besluit Schultz snelheid A10 vernietigd

Blijft de verhoogde snelheid van 100 kilometer per uur op de ring A10 West bij Amsterdam en de A12 Voorburg/Den Haag gehandhaafd of wordt de oude maximumsnelheid van 80 kilometer per uur weer ingevoerd? De bestuursrechter in Amsterdam spreekt zich vrijdagochtend uit over de zaken die zijn aangespannen tegen minister van Infrastructuur en Milieu Melanie Schultz van Haegen (VVD).

De nieuwe snelheid op de wegen werd in juli 2012 ingevoerd. De gemeente Amsterdam en de Vereniging Milieudefensie konden zich echter niet in de plannen vinden. Ze stellen dat Schultz onvoldoende rekening heeft gehouden met de negatieve effecten op de luchtkwaliteit en besloten naar de rechter te stappen.

De uitstoot van roet en stikstofdioxide is sinds de snelheidsverhoging op de A10 West met zeven procent toegenomen, blijkt uit onderzoek van Milieudefensie. Tienduizenden Amsterdammers lopen daardoor een groter risico op luchtwegaandoeningen en chronische ziekten. Ook zou de levensverwachting met 79 dagen dalen.

Eerder maakte de milieuvereniging al de gang naar de rechter vanwege de snelheidsverhoging op de A13 bij Overschie. Ook daar was de luchtkwaliteit afgenomen. De rechter oordeelde in deze mede door Rotterdam en omwonenden aangespannen zaak dat Schultz fout zat. De minister heeft de belangen van omwonenden te weinig meegewogen, zo luidde het oordeel. Ze moet daarom opnieuw een beslissing nemen over de bezwaren tegen de verhoging. De minister laat het er echter niet bij zitten en heeft hoger beroep aangekondigd.

Schultz heeft eerder overigens aangegeven er 'geen enkele moeite mee te hebben' om de maximumsnelheid op de ringwegen rond Amsterdam en Rotterdam weer te verlagen. "Als die plekken niet voldoen aan de normen dan gaat de maximumsnelheid gewoon weer omlaag."

Update 10.12 uur:
De verhoogde snelheid van 100 kilometer per uur op de ring A10 West bij Amsterdam moet teruggebracht worden naar 80 kilometer per uur. Dat heeft de rechtbank in Amsterdam vrijdagochtend bepaald, meldt Milieudefensie.

Minister van Infrastructuur en Milieu Melanie Schultz van Haegen (VVD) heeft het besluit voor de snelheidsverhoging niet zorgvuldig voorbereid en de risico's niet goed ingeschat, zo luidde het oordeel. Volgens de rechter leidt 'elke snelheidsverhoging tot meer uitstoot en schade voor de gezondheid'.

De snelheidsverhoging werd in juli 2012 ingevoerd. De gemeente Amsterdam en de Vereniging Milieudefensie konden zich echter niet in het plan vinden en stapten naar de rechter. Ze waren van mening dat Schultz onvoldoende rekening had gehouden met de negatieve effecten op de luchtkwaliteit.

De uitstoot van roet en stikstofdioxide was sinds de snelheidsverhoging op de A10 West met zeven procent toegenomen, zo bleek uit onderzoek van Milieudefensie. Tienduizenden Amsterdammers zouden daardoor een groter risico lopen op luchtwegaandoeningen en chronische ziekten. Ook zou de levensverwachting met 79 dagen dalen.

Het bezwaar van Milieudefensie tegen de snelheidsverhoging op de A12 Voorburg/Den Haag heeft het niet gehaald. Hier waren geen meetgegevens beschikbaar en dus was er geen bewijs, oordeelde de rechter.