30% meer plofkip in de aanbieding

Supermarkten hebben in 2013 meer plofkippen in de aanbieding gedaan dan vorig jaar. Wakker Dier meldt op basis van eigen onderzoek onder de acht grootste supermarktketens in Nederland een stijging van dertig procent ten opzichte van vorig jaar. Volgens de dierenwelzijnsorganisatie wordt nauwelijks gestunt met biologische kip.

Wakker Dier houdt sinds 2010 de vleesaanbiedingen in de gaten. In totaal hadden de supermarkten tot en met de vijftigste week van dit jaar 566 stuntacties met plofkippen. Vorig jaar werd in dezelfde periode 431 keer plofkip in de aanbieding gedaan door Albert Heijn, Jumbo, C1000, Emté, Lidl, Aldi, Plus en de keten van de supers Dirk van den Broek, Digros en Bas van der Heijden.

Albert Heijn is volgens Wakker de grootste stijger met een verdubbeling naar 108 aanbiedingen met plofkippen. De supermarktketen was niet direct bereikbaar voor commentaar.

De ondervinding van Wakker Dier is in strijd met de afspraak die de pluimveesector en supermarkten in februari maakten om meer duurzame kip te verkopen. Plofkippen worden in nauwe, donkere ruimtes in rap tempo vetgemest voor de slacht. Dierenactvisten en -sympathisanten vinden dat zielig; mensen met een fatsoenlijk ontwikkeld smaakvermogen hebben vaak kritiek op het feit dat plofkip niet naar kip smaakt.

Voor mensen die wel veel vlees willen eten, maar niet bereid zijn om daar wat meer voor te betalen, zijn de aanbiedingen goed nieuws. Een hele plofkip is al voor zo'n vier euro te koop.