Alle spoorseinen krijgen verbeterde beveiliging

Alle seinen op het spoor worden uitgerust met een verbeterde beveiliging. Dat gaat 112 miljoen euro kosten. Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu Wilma Mansveld (PvdA) heeft ProRail gevraagd hier zelf geld voor vrij te maken, schrijft ze in een Kamerbrief. Met de verbeterde beveiliging moeten ongelukken zoals vorig jaar april bij Amsterdam Centraal worden voorkomen.

Sinds 2006 zijn zo'n 2500 seinen uitgerust met het zogenoemde ATBvv-systeem, waarbij vv staat voor 'verbeterde versie'. Het gewone ATB-systeem stopt treinen die met meer dan 40 kilometer per uur een rood sein naderen. De verbeterde versie doet dit ook als ze langzamer rijden.

Zo'n 2800 seinen hebben dit systeem nog niet. Sommige trajecten stappen binnenkort over op het nieuwe betere Europese beveiligingssysteem ERTMS. Alle trajecten die niet binnenkort met dit systeem worden uitgerust, krijgen ATBvv. Dat is volgens Mansveld een zinvolle investering om de veiligheidsrisico's op het spoor te beperken zolang ERTMS niet breder is uitgerold. Bij dat systeem kunnen treinen ook veilig dichter op elkaar rijden. Hiervoor is eerder twee miljard euro gereserveerd.

Mansveld verwacht dat de resterende seinen tussen 2015 en 2018 worden uitgerust met ATBvv. Bij de invoering van ATBvv was gekozen voor een systeem zonder monitoring omdat de invoering dan sneller en goedkoper was. Later werd besloten dit alsnog in te voeren, zodat kan worden gecontroleerd of het systeem wel is ingeschakeld en of het werkt.

Spoorbeheerder ProRail stelde vorige maand dat dit niet betekent dat het systeem eerder niet veilig was. De staatssecretaris schrijf nu dat de ATBvv-systemen die nog niet zijn uitgerust met het monitoringsysteem dit in de tweede helft van volgend jaar krijgen.

Bij het ongeluk in Amsterdam botsten een intercity en sprinter op elkaar nadat de sprinter een rood sein miste. Van de ongeveer 425 inzittenden raakten er ten minste 190 gewond, van wie ruim twintig ernstig. Een vrouw overleed.

De machinist en de verkeersleiding merkten niet dat een rood sein was gepasseerd. Na een onderzoek van de Onderzoeksraad voor Veiligheid kondigden de NS en ProRail aan vijftig miljoen euro te investeren in extra waarschuwingssystemen.