'Centraal chipkaartloket lost problemen niet op'

De komst van één loket voor de OV-chipkaart is niets meer dan een cosmetische wassen neus. De werkelijke problemen met de betaalsysteem worden er niet door opgelost. Dat zegt reizigersclub Maatschappij Voor Beter OV.

Er zijn nog veel grote problemen die moeten worden aangepakt. Voor Beter OV stipt er enkele aan. Zolang deze problemen bestaan, is er iets fundamenteel mis met het OV-chipkaartsysteem, redeneert de reizigersclub.

Ten eerste zadelt de NS volgens Voor Beter OV bij storingen aan het systeem de reizigers (die niet konden uitchecken en dus hun borg kwijt zijn) zelf met het probleem op, in plaats van ze te attenderen op, en helpen bij het terugkrijgen van het teveel betaalde.

Verder komt het nog steeds voor dat door gebrekkige apparatuur in bussen bij het in- of uitchecken verkeerde haltes worden geregistreerd, waardoor reizigers teveel betalen.

Ook kunnen de bussen van vervoerder X op gemeenschappelijke trajecten of bij nieuwe concessies de chipkaarten van vervoerder Y niet lezen, waardoor reizigers onterecht moeten bijbetalen.

Als laatste punt noemt de reizigersclub de nog immer niet functionerende regressie (lange-afstandskorting) bij doorgaande reizigers die met verschillende treinmaatschappijen reizen.

"Deze problemen dienen voortvarend te worden aangepakt. Een in te richten centraal OV-Chipkaartloket is niets meer dan een doekje voor het bloeden. In plaats van de problemen op te lossen, dreigt de OV-sector zich nu te verschuilen achter een nieuw loket voor benadeelde reizigers," aldus de reizigersorganisatie. Voor Beter OV noemt het loket dan ook een flauwekul-loket, dat eigenlijk overbodig zou moeten zijn omdat de problemen eigenlijk, na jaren van voortmodderen, al lang hadden moeten zijn opgelost.

De reiziger zou volgens Voor Beter OV gewoon bij ieder loket, op ieder kantoortje van welke vervoersmaatschappij dan ook, geholpen moeten worden bij het oplossen van problemen en het rechtzetten van fouten.