Amsterdam wil 300 miljoen euro besparen op ov

De stadsregio Amsterdam wil over een decennium ruim zestig procent minder exploitatiesubsidie verlenen aan het Amsterdamse openbaarvervoerbedrijf GVB. In totaal moet dat in die tien jaar driehonderd miljoen euro aan besparingen opleveren. Dat heeft Amsterdam maandag bekendgemaakt.

De stadsregio, die naast Amsterdam ook Diemen, Duivendrecht en delen van Amstelveen en Schiphol beslaat, was vorig jaar 102 miljoen euro kwijt aan exploitatiesubsidie. Dat moet worden afgebouwd tot 36 miljoen euro in 2024. In de vorige concessie werd nog 150 miljoen euro uitgekeerd aan het GVB voor het uitbaten van de tram-, bus- en metrolijnen.

De stadsregio heeft tegelijkertijd afspraken gemaakt met het GVB om 35 procent meer reizigers het openbaar vervoer te laten instappen. Vooral forenzen moeten verleid worden de tram, metro of bus te pakken door lijnen minder te laten 'kronkelen' door de stad. Daardoor moet het ov twintig procent sneller worden.

De stadsregio investeert de komende jaren 395 miljoen euro in het verbeteren van de infrastructuur, waardoor die betrouwbaarder moet worden. Ook wordt vijfhonderd miljoen euro gestoken in nieuwe metrostellen en gaat 684 miljoen euro naar onderhoud. Dat onderhoud moet wel vijftien procent efficiënter gaan plaatsvinden. Het GVB heeft toegezegd nieuwe bussen aan te schaffen en up-to-date reisinformatie te bieden op de haltes.