NSA kijkt naar Xbox Live, WoW en Second Life

De NSA kijkt ook naar gamers. De al veelbesproken Amerikaanse Big Brother bespioneert spelers met behulp van Xbox Live, World of Warcraft, Second Life en andere diensten.

Dit volgt een gezamenlijk onderzoek uitgevoerd door The Guardian, New York Times, ProPublica en ondersteund door documenten van klokkenluider Eric Snowden. Uit de gegevens blijkt dat het agentschap in World of Warcraft onder het mom van avatars spelers laat begluren, en in sommige gevallen probeert om ervaren spelers te werven om mee te helpen. Het document, getiteld 'Exploiting Terrorist Use of Games & Virtual Environments' laat zien dat het bureau ook de middelen heeft om grote hoeveelheden data van Xbox Live, bestaande uit 48 miljoen spelers, te verzamelen.

De documenten waarschuwen dat het negeren van online game services ze ideaal maakt voor terroristen of misdadigers. In de documenten staat ook dat er zoveel NSA-agenten en andere agentschappen rondsnuffelen in games, dat er goed onderling gecommunicieerd moet worden om ervoor te zorgen dat ze elkaars projecten niet verstoren.

Een pagina suggereert dat online games kunnen worden gebruikt om wapentraining te bieden. "Deze spellen bieden realistische wapentraining (welk wapen te gebruiken tegen welk doel , wat bereik een wapen heeft, zelfs het richten en vuren, militaire operaties en tactieken , fotorealistische navigatie aan land en het leren van een omgeving en leiderschapsvaardigheden. Ondanks volledige militaire opleiding het best in het echt is, is perfectie niet altijd nodig om de missies te volbrengen. Sommige van de 9-11 piloten hadden nog nooit een echt vliegtuig gevlogen, ze hadden alleen getraind met behulp van Microsoft Flight Simulator."

"Wanneer de missie duur, riskant of gevaarlijk is, is het vaak een verstandiger idee om virtueel te oefenen. In plaats van een lid per ongeluk op te blazen bij het samenstellen van een bom of het blootstellen van een spion onder toezicht van de rechtshandhaving. Legers over de hele wereld gebruiken virtuele simulatoren met groot succes en de Hezbollah heeft zelfs een PlayStation-controller aan een laptop gekoppeld om een aantal van haar echte raketten te begeleiden."

Er is ook sprake van dat Al Qaida gebruikmaakt van Xbox Live, Second Live en World of Warcraft, samen met Chinese hackers, een Iraanse nucleaire wetenschapper, Hezbollah en Hamas-leden. Er wordt in de rapporten gesproken dat door te infiltreren in games de NSA hackpogingen kan vinden, vrienden probeert te worden met verdachten, hun echte profiel kan opbouwen, hun locatie kan ontdekken en hun vertrouwen kan winnen om een profielfoto te bemachtigen. Het verkrijgen van toegang tot spraak- en tekst chatlogs lijkt een middel om hierbij te helpen.

Dus de volgende keer dat je in een spel vloekt op Amerikanen, bedenk je dat ze je adres vrij snel achterhaald hebben.