Nederlandse zorgen om Duitse tolheffing

Burgemeester van de gemeente Losser Michael Sijbom vreest voor sluipverkeer als Nederlandse automobilisten vanaf volgend jaar op de Duitse snelweg tol moeten gaan betalen. Dat laat hij dinsdag weten. "Mensen gaan de Autobahn mijden en zullen lokale en provinciale wegen gebruiken."

Ook SP-Kamerlid Farshad Bashir is niet te spreken over de mogelijke tolheffing. In een reactie op Twitter noemt hij het 'dom van Duitsland om Nederlanders zo keihard te pakken met tol'. "Duitsland is nu nog een populair vakantieland. We krijgen stank voor dank." De ANWB is eveneens tegen de plannen, meldt een woordvoerder.

Als het aan de beoogde coalitiepartijen ligt gaan buitenlandse automobilisten vanaf volgend jaar op de Duitse snelweg tol betalen, meldden Duitse media dinsdag. De christendemocratische CDU/CSU van bondskanselier Angela Merkel en de sociaaldemocratische SPD zouden dat zijn overeengekomen in het coalitieakkoord dat zij woensdag in Berlijn willen presenteren.

Invoering van een tolvignet voor buitenlanders was voor de Beierse CSU, de zusterpartij van Merkels CDU, een breekpunt in de coalitiebesprekingen. CDU en SPD verzetten zich er lang tegen. Hoewel nog onbekend is hoe hoog de tol gaat worden, kan de invoering voor Nederlandse vakantiegangers, die veel gebruikmaken van de Duitse snelwegen, duur worden. Horst Seehofer, leider van de CSU, maakte de afgelopen maanden stemming tegen 'Nederlandse caravans die zorgen voor ellenlange files op de wegen in Beieren'.

Volgens burgemeester Sijbom maken Nederlandse inwoners van de grensstreek veel gebruik van de Duitse snelwegen. "Vanuit Emmen kom je bijvoorbeeld sneller naar Losser via Duitsland dan via de Nederlandse route. Die mensen betalen via de accijns op benzine nu al mee aan het Duitse wegennet." Sijbom hoopt dat in de uitwerking van de Duitse plannen rekening wordt gehouden met het grensverkeer. "Bijvoorbeeld door op de eerste twintig kilometer vanaf de grens nog af te zien van tol."

De ANWB stelt dat als Duitsland inderdaad tol wil gaan heffen, dit een slecht besluit is. Een ANWB-woordvoerder laat weten dat tolheffing gevolgen zal hebben voor Nederlandse vakantiegangers en Nederlanders die bijvoorbeeld werken in Duitsland. Hij wijst er daarbij op dat Nederlanders die tanken in Duitsland al via accijnzen betalen aan de overheid en dus bijdragen aan de Duitse infrastructuur. "Wij zijn benieuwd naar wat de Europese Unie hier van vindt. Als dit alleen voor buitenlanders gaat gelden, is het tegen de grondbeginselen van de EU, die vrij verkeer voorstaat."