'HEMA blijft onmisbaarste merk'

Het merk dat Nederlanders het meest zouden missen is nog altijd HEMA. Voor de zesde jaar op rij voert de warenhuisketen de top honderd van onmisbare merken aan. Consumenten beschouwen de HEMA als een 'icoon van de Nederlandse cultuur' en derhalve onmisbaar. Dat blijkt woensdag uit het jaarlijkse onderzoek van het Europees instituut voor merken Eurib.

Op plaats twee en drie volgen het NOS Journaal en Albert Heijn. Het instituut vroeg consumenten hoe jammer ze het zouden vinden als een bepaald merk van de markt verdwijnt. Bijna driekwart van de Nederlanders vindt het jammer als dat met HEMA zou gebeuren. Voor het NOS Journaal en Albert Heijn liggen deze scores op respectievelijk 68 en 66 procent.

De top tien wordt gecompleteerd door merken als Kruidvat, iDeal, Ikea en Buienradar. Bol.com en Marktplaats zijn uit de bovenste tien verdwenen. Nieuwkomers in de lijst is Tomtom op plaats veertig. Van de top honderd van onmisbare merken is 72 procent van Nederlandse origine.

Een onmisbaar merk moet volgens de onderzoekers door een brede doelgroep worden ervaren als vast onderdeel van de Nederlandse cultuur. Voor het merk moet veel worden geadverteerd en deze reclames moeten consistent zijn. Tot slot moet het merk mogelijkheid bieden tot interactie met de consument.

Naast een top honderd stelde Eurib ook ranglijsten samen op basis van productcategorie. Zo is C&A het onmisbaarste merk in de categorie fashion. Volkswagen is dit voor auto's en Sloggi voor lingerie. In de mobiliteitssfeer zouden Nederlanders de NS meer missen dan de ANWB.