EA wil imago verbeteren

Andrew Wilson, de nieuwe CEO van Electronic Arts sprak over de reden waarom hij denkt dat het bedrijf al twee jaar de titel 'Worst Company in Amerika'-prijs heeft 'gewonnen' en wat hij van plan is te doen om dat te verhelpen.

In het interview benadrukt hij middelmatige games en jaarlijkse sequels, kortom de melkkoeien, als een van de potentiële problemen. EA wil dat aanpakken door een 'innovatiecultuur' in het bedrijf te maken dat slechte projecten afschiet voordat ze naar de markt kunnen komen. Hierdoor komen mensen vrij die aan interessante projecten kunnen werken.

Wilson zegt: "Er zijn veel echt grote publieke bedrijven die veel geld verdienen en die wel geliefd zijn door consumenten. Dat komt omdat de consument het gevoel krijgt dat ze waarde terugkrijgen van hun investering in dollars en tijd. Elke keer als we iets creëren, als je vraagt om een investering van de consument in dollars en tijd, zorg ervoor dat ze het gevoel krijgen dat ze stelen van je en dat ze het betere uit die deal krijgen en de rest zal volgen. En dat wordt onze filosofie."

Een voorbeeld die hij aanhaalt is dat je met Origintegenwoordig games kunt retourneren als je het toch geen goede aankoop vond. Dat geeft een gevoel dat je aan het langste eind trekt in de koopdeal.

Een andere grote doorn in het oog van de consument was de online pass per spel. Dit probleem is al aangepakt en er zijn geen passen meer, EA is dus wel serieus van plan wat aan hun imago te gaan doen. Of ze de vervolgen die ze jaarlijks uitpoepen gaan laten is maar de vraag: games als FIFA leveren te veel op om opeens niet meer jaarlijks uit te brengen, lijkt ons.