VVD eist snellere treinen hsl-traject

Regeringspartij VVD neemt er geen genoegen mee dat de NS zelf geen hogesnelheidstreinen meer wil laten rijden voor binnenlandse trajecten. Tweede Kamerlid Betty de Boer (VVD) eist dat de NS alsnog materieel aanschaft dat harder kan rijden dan 200 kilometer per uur, bleek maandag tijdens het debat over het Fyra-debacle.

De Kamer bespreekt maandag de alternatieve plannen van de NS voor de Fyra, die eind september werden gepresenteerd. Daaruit bleek dat de NS afscheid neemt van de flitstrein als het gaat om het binnenlands vervoer: daar gaan intercity's rijden die 200 kilometer per uur kunnen. Naar Brussel, Parijs, Lille en Londen gaan hogesnelheidstreinen rijden van Thalys en Eurostar.

Volgens De Boer toont de NS hiermee te weinig ambitie. Het spoorbedrijf is het aan zijn stand verplicht om treinen te laten rijden die harder kunnen. "Intercity's die 200 kilometer per uur kunnen, is niet voldoende." De liberaal wees erop dat nu treinen worden aangeschaft voor dertig jaar. Zij wil de kans niet mislopen dat deze treinen bijvoorbeeld in de toekomst kunnen worden ingezet voor buitenlandse trajecten op het supersnelle spoor.

Tijdens het debat klonk verder forse kritiek op de alternatieve plannen. Met name Sander de Rouwe (CDA) ging vol op het orgel. "Er wordt niet meer geconcurreerd met het vliegtuig maar met de buslijn. De Eurolines is sneller", haalde hij uit. Ook hekelde hij het feit dat vooral intercity's gaan rijden over het peperdure spoor.

En dat uiteindelijk de 'champagnetrein' Thalys over de hsl gaat rijden terwijl de NS er alles aan heeft gedaan om buitenlandse spoorbedrijven buiten de deur te houden is een 'tragische conclusie', aldus De Rouwe. Het alternatieve plan is volgens de CDA'er een 'fata morgana', omdat nog onduidelijk is wat er precies gaat rijden.

Ook is het gebaseerd op 'juridisch drijfzand', omdat volgens hem andere spoorbedrijven ten onrechte geen kans krijgen om met een alternatieve plannen te komen. Daarover viel ook Stientje van Veldhoven (D66). Zij wees op het alternatieve plan van Arriva, dat zegt wel snel met hsl-materieel te kunnen rijden.

De Telegraaf schreef maandag dat het debacle met de Fyra ertoe leidt dat de staat de komende jaren 119 miljoen euro aan dividend misloopt. VVD, CDA en D66 eisen dat de NS dit bedrag zelf ophoest, in plaats van de rekening bij de overheid te leggen. Nu bestaat de kans dat automobilisten ervoor opdraaien, omdat het bedrag wordt gekort op het infrafonds.

Een meerderheid van de Tweede Kamer zal waarschijnlijk instemmen met het alternatieve plan. "De NS moet nog een allerlaatste kans krijgen om te laten zien dat ze in staat zijn de hsl te exploiteren", zei De Boer. "Het voorstel is wat ons betreft akkoord", zei Duco Hoogland (PvdA). Hij toonde zich wel verbaasd dat de NS zelf geen hogesnelheidstreinen meer gaat kopen.

Ook de SP is enthousiast over het plan. In het verleden verzetten de socialisten zich met hand en tand tegen de komst 'bontjassentrein'. Farshad Bashir is daarom blij dat de Beneluxtrein alsnog terugkeert op het spoor. "De SP is nu wel tevreden met de voorliggende plannen."