FOK!filmblik: Reservoir Dogs (1992)

In het FOK!filmblik komen we regelmatig vage en obscure films uit een lang en duister verleden tegen. Daartegen zit er ook wel eens een uitzonderlijk mooie film in zoals vandaag. Op 23 oktober 1992 verscheen namelijk Reservoir Dogs, de legendarische debuutfilm van Quentin Tarantino, voor het eerst in de Amerikaanse bioscopen. Een goed excuus om eens wat uitgebreider stil te staan bij dit cineastische pareltje. Reservoir Dogs was een film over een brute overval, maar richtte zich vooral op het moment vlak voor en na de overval, waarvan we in de film verder niks terug te zien krijgen.

Reservoir Dogs

Joe Cabot (Lawrence Tierney) en zijn zoon "Nice guy" Eddie Cabot (Chris Penn) organiseren een overval op een diamantair en huren daar een zestal specialisten voor in. De overval loopt echter gigantisch in de soep. De politie is namelijk op de hoogte van de geplande beroving en staat de mannen met getrokken wapens op te wachten. Na een heftige schotenwisseling met de politie wordt één van de bendeleden doodgeschoten en raakt er eentje zwaargewond. De overgebleven bendeleden, die elkaar alleen maar via hun codenamen kennen, vermoeden dat één van hen een undercoveragent is. Wat volgt is een keiharde en dodelijke confrontatie.

Mr. Blonde: Listen kid, I'm not gonna bullshit you, all right? I don't give a good fuck what you know, or don't know, but I'm gonna torture you anyway, regardless. Not to get information. It's amusing, to me, to torture a cop. You can say anything you want cause I've heard it all before. All you can do is pray for a quick death, which you ain't gonna get.

Voor het ontstaan van het verhaal van Reservoir Dogs moeten we terug naar het begin van de negentiger jaren. Tarantino werkte in die tijd in Video Archives, een videotheek in Manhattan Beach in Californië en liep al een tijd met het plan rond om samen met een aantal bevriende acteurs een film te gaan maken. Met een budget van 30.000 dollar wou de regisseur een film opnemen waarin producer Lawrence Bender een politieagent zou spelen die achter ene Mr Pink aan zit. Nadat Harvey Keitel had aangegeven mee te doen aan de film en ook zorg te dragen voor de co-productie van het gebeuren wisten de filmmakers zo'n 1,5 miljoen dollar bijeen te krijgen.

Reservoir Dogs 1

Voor het verhaal van Reservoir Dogs liet Tarantino zich door een aantal films inspireren. Zo zien we elementen terugkomen, die geinspireerd waren door films zoals Stanley Kubrick's The Killing (1956), Kansas City Confidential (1952) en The Big Combo (1955) van Joseph H. Lewis. Net als in The Taking of Pelham One Two Three (1974) hebben ook de hoofdfiguren in Reservoir Dogs zich vernoemd naar een kleur. Ook Long Hu Feng Yun (City on Fire) uit 1987 van de Hongkongse regisseur Ringo Lam zou als grote inspiratiebron dienen voor de debuutfilm van Tarantino. Tarantino had de titel van zijn film te danken aan een vaste klant van de videotheek. Tarantino deed liefhebbers van minder bekende films graag suggesties en toen hij een een klant vroeg, of deze Au Revoir Les Enfants al had gezien, zei deze: "I Don't Want to see no reservoir dogs!"

Het had maar weinig gescheeld of Reservoir Dogs was geregisseerd door Monte Hellman. Tarantino was nog totaal onbekend in Hollywood, maar nadat hij zijn scenario van True Romance voor 50.000 dollar had weten te verkopen, kreeg hij de kans om zijn eigen film te regisseren. Hellman zou als uitvoerend producent aan de film meewerken. Daar er bijna geen promotie voor de film werd gemaakt, zou Reservoir Dogs in eerste instantie niet aanslaan in Amerika. Toen de film in januari 1993 ook in de bioscopen van Groot Brittannië ging draaien, kon de sympathieke regisseur al bijna niet meer ongestoord over straat lopen, zonder aangeklampt te worden door allerlei filmfreaks. Pas na het verschijnen van Pulp Fiction zou ook Reservoir Dogs ook in Amerika aanslaan.

Reservoir Dogs 2

Mr. Orange: What happens if the manager won't give you the diamonds?
Mr. White: When you're dealing with a store like this, they're insured up the ass. They're not supposed to give you any resistance whatsoever. If you get a customer, or an employee, who thinks he's Charles Bronson, take the butt of your gun and smash their nose in. Everybody jumps. He falls down screaming, blood squirts out of his nose, nobody says fucking shit after that. You might get some bitch talk shit to you, but give her a look like you're gonna smash her in the face next, watch her shut the fuck up. Now if it's a manager, that's a different story. Managers know better than to fuck around, so if you get one that's giving you static, he probably thinks he's a real cowboy, so you gotta break that son of a bitch in two. If you wanna know something and he won't tell you, cut off one of his fingers. The little one. Then tell him his thumb's next. After that he'll tell you if he wears ladies underwear. I'm hungry. Let's get a taco.

De ontvangst van Reservoir Dogs was nogal uiteenlopend. Zo prezen sommige critici het debuut van Tarantino de hemel in, terwijl anderen toch wel een beetje aanhikten tegen het expliciete geweld in de film. Zo liepen er op de diverse festivals, waar de film vertoond werd, regelmatig mensen tijdens het beruchte oor-fragment de zaal uit. Tarantino begreep dat wel. "Het gebeurd bij elke voorstelling. Voor sommige mensen is het geweld en het grofee taalgebruik, een berg die ze niet kunnen beklimmen. Dat is ok, het is niet hun ding. Maar ik weet ze te raken, ik wilde namelijk dat die scène verontrustend zou zijn" aldus de filmmaker in een interview met de Amerikaanse krant The Seattle Times.

Naast een ijzersterke cast kende Reservoir Dogs ook een prima soundtrack. Mede door deze film zou de Nederlandse zanger George Baker een comeback maken met zijn jaren zestig hit 'Little Green Bag'. Het meest bekende liedje uit Reservoir Dogs is natuurlijk het nummer 'Stuck in the Middle With You' van Stealers Wheel. Als je de film eenmaal hebt gezien en je hoort daarna het nummer van Stealers Wheel, dan zul je hoogstwaarschijnlijk aan deze film moeten denken.

Reservoir Dogs 3

Nice Guy Eddie: What happened to Brown and Blue?
Mr. Pink: Brown's dead. We dont know what happened to Blue.
Nice Guy Eddie: Brown's dead? Are you sure?
Mr. White: Im sure. I was there. He took one in the head.
Nice Guy Eddie: Nobody's got a clue what happened to Mr. Blue?
Mr. Blonde: Either hes's alive or he's dead. Or the cops got him or they don't.