Jumbo werkt aan webwinkel

Jumbo wil nu ook online de concurrentie aangaan met marktleider Albert Heijn. Een team in Den Bosch is bezig met de ontwikkeling van online winkelactiviteiten, bevestigt een woordvoerder van de supermarktketen maandag.

Hoe de aanwezigheid op internet eruit gaat zien, wil de woordvoerder niet zeggen. "Wat ik wel kan aangeven is dat er voor het eind van dit jaar niets zal gebeuren."

Volgens vakblad Distrifood werkt Jumbo aan afhaalpunten in de supermarkten, waar consumenten hun online bestelde boodschappen kunnen afhalen. Het bedrijf zou een voormalig distributiecentrum van Super de Boer in Den Bosch aan het ombouwen zijn tot magazijn voor de webwinkel.

Albert Heijn zette in 2001 webwinkel Albert op met concerngenoten Etos en Gall&Gall. De bezorgdienst is actief in Midden- en West-Nederland, Noord-Brabant en een deel van Gelderland.

Een jaar geleden introduceerde de Zaanse supermarktketen boodschapafhaalpunten op industrieterreinen en naast bestaande winkels. Afgelopen zomer werd het eerste afhaalpunt in een Albert Heijn geopend.

De Jumbo-groep is met een marktaandeel van bijna 22 procent de grootste concurrent van Albert Heijn, dat bijna 34 procent van de markt in handen heeft. Van de 4500 supermarkten in Nederland hebben er ongeveer 850 het blauwe merkteken van de keten uit Zaandam op de gevel. Het aantal Jumbo's bedraagt momenteel 350. Omdat alle overgenomen C1000's tot Jumbo worden omgebouwd, komt het aantal in 2015 op ongeveer zeshonderd uit.