Wakker Dier boos over plofkipaanbiedingen

Supermarkten stunten nog steeds vaak met plofkip. Grote ketens als Albert Heijn, Aldi, Plus en C1000 hadden de goedkope kip dit jaar vaker in de reclame dan een jaar eerder, blijkt uit onderzoek van Wakker Dier. De dierenwelzijnsorganisatie is boos omdat de supermarkten eerder dit jaar nog beloofden dat de plofkip uit de schappen zou verdwijnen.

Vooral bij Albert Heijn is plofkip vaak in de aanbieding. Bij de super was kip in de eerste helft van dit jaar 58 keer in de reclame, tegenover 21 keer in dezelfde periode een jaar eerder. Wakker Dier noemt het onbegrijpelijk dat de supermarkten nog steeds veel stunten met plofkip, kippen die zo snel groeien dat hun welzijn er ernstig onder lijdt.

Veel bekende merken, producenten van babyvoeding, kantines van gerenommeerde bedrijven en ziekenhuizen besloten eerder al van de plofkip af te stappen. Wakker Dier belooft campagne te blijven voeren voor plofkipvrije schappen.