Commercial Robin Thicke zorgt voor ophef

Een commercial met Robin Thicke heeft in Groot-Brittannië enige ophef veroorzaakt. In het reclamefilmpje, gebaseerd op de clip van de zomerhit Blurred Lines, zijn schaars geklede vrouwen te zien. Na 97 klachten heeft de Britse mediawaakhond Advertising Standards Authority (ASA) nu bepaald dat de commercial alleen na 19.30 uur mag worden uitgezonden.

De dames in het reclamefilmpje voor een draadloze, draagbare speaker zijn onder meer dansend en knielend op handen en voeten te zien. Veel tv-kijkers vonden de commercial seksistisch, neerbuigend tegenover vrouwen en ongepast voor uitzending op de vroege avond. De ASA heeft de commercial daarop beoordeeld als 'te seksueel getint', schrijft de BBC.

Thickes clip bij Blurred Lines lag eerder dit jaar zelf ook al onder vuur. De Amerikaanse zanger bracht twee versies uit van de muziekvideo: een met de dames in kleding en een met de dames topless. De laatstgenoemde versie kon niet door de beugel volgens Youtube, die de clip van de website verwijderde.