'Telecombedrijven investeren te veel in 4G'

Het is nog maar de vraag of Europese telecomaanbieders hun miljardeninvestering in het eigen 4G-netwerk gemakkelijk gaan terugverdienen. Dat concludeert de Amerikaanse krant The Wall Street Journal op basis van gesprekken met verschillende telefoonaanbieders. Hoge investeringen en gebrek aan kennis bij consumenten zouden de oorzaak zijn.

Nederlandse aanbieders gaven eind vorig jaar 3,8 miljard euro uit aan de frequenties voor het aanbieden van 4G. Daarnaast hebben de bedrijven onder meer hun telecommasten moeten aanpassen, uitbreiden of vervangen. Investeringen in 4G zullen volgens onderzoek van handelsorganisatie GSMA in 2015 hun piek bereiken.

In vergelijking met bedrijven in Azië en Noord-Amerika zijn Europese aanbieders relatief laat met het aanbieden van 4G. Volgens de krant hebben Europese bedrijven flink geïnvesteerd in het tien jaar oude 3G-netwerk voordat er überhaupt vraag naar was. Dit gevaar dreigt nu weer.

"Consumenten snappen op dit moment het verschil niet tussen 3G en 4G", zei topman Frank Cadoret van de Franse telecomaanbieder SFR. Het is voor telefoonbedrijven noodzakelijk consumenten 'te laten zien waarom zij het nodig hebben'. Daarnaast kennen Europese aanbieders veel concurrentie.

KPN denkt in het voorjaar klaar te zijn met de uitrol in Nederland, terwijl Vodafone op dit moment dekking biedt in de vier grote steden in de randstad. T-Mobile lanceert zijn 4G-netwerk 18 november, terwijl Tele2 nog druk bezig is met de aanleg.