'Intern geheugen PlayStation 4 is niet prettig'

Sony is al door diverse ontwikkelaars geprezen om het gebruik van GDDR5 geheugen in PlayStation 4. Microsoft daarentegen is helemaal niet zo kapot van GDDR5 en geeft haar voorkeur nog steeds aan de opzet van Xbox One.

De specifieke reden waarom bepaalde ontwikkelaars de voorkeur geven aan de acht gigabyte GDDR5-geheugen in PlayStation 4 is omdat dit type geheugen simpelweg veel sneller is dan de acht gigabyte DDR3 geheugen dat Microsoft gebruikt in Xbox One. Het verschil zit echter in de details, doordat Xbox One ook gebruik maakt van ESRAM zijn de verschillen blijkbaar toch niet zo zwart wit.

Microsoft geeft ook aan dat door de combinatie van ESRAM en DDR3 er een betere balans is. "Als je in termen van het verkrijgen van de best mogelijke combinatie van prestaties, geheugen en voeding gaat kijken dan neemt GDDR5 je mee naar een beetje ongemakkelijke plek. Gebruikmaken van ESRAM kost juist heel weinig energie en heeft de mogelijkheid om je een zeer hoge bandbreedte te geven. Hierdoor kun je de bandbreedte verminderen op het externe geheugen, waardoor je veel energieverbruik kunt besparen. Doordat commodity-geheugen goedkoper is kun je dus ook meer veroorloven. Je hebt gelijk als je zegt dat als je een hoge geheugencapaciteit, relatief laag vermogen en veel bandbreedte wil, dat er niet veel manieren zijn om dat op te lossen”, aldus Nick Baker, director of Xbox Console Design Architecture.

Mark Cerny, hoofdarchitect van PlayStation 4, verdedigde in juli juist het gebruik van GDDR5 door te stellen dat de latency van GDDR5 niet bijzonder hoger is dan de latency in DDR3.

Xbox One