FOK!toen: Duck Hunt

Na de videogamecrash van 1983 had Nintendo de lastige taak om hun spelcomputer te introduceren aan het grote publiek. Ze kozen ervoor om de het apparaat weg te zetten als speelgoed voor de hele familie. De Japanse naam is niet voor niets Famicom, van family computer.

Om het weg te zetten als speelgoed tijdens de Amerikaanse lancering in oktober 1986 moest er meer zijn dan enkel een console en een controller. Nintendo bedacht een aantal accessoires die hiervoor moesten zorgen. Er was een robot die met bepaalde games werkte, de Robotic Operating Buddy (R.O.B.), en een lichtpistool waarmee we eenden uit de lucht konden schieten in Duck Hunt, de Zapper.

 
Links de Zapper, rechts R.O.B. (Foto's: Wikipedia)

In Nederland was R.O.B. niet zo bekend en populair, maar de Zapper des te meer. Vele NES-gamers kochten of kregen de NES Action Pack waar een dubbelcartridge meegeleverd werd waarop zowel Super Mario Bros. als Duck Hunt stonden. In de game Duck Hunt moest je met je hond op jacht te gaan naar eenden.

In elke ronde was het de bedoeling om genoeg eenden neer te schieten en zo het volgende level te halen. Het enige dat veranderde gaandeweg de levels was de snelheid van de eenden. Het uiterlijk van de game was altijd hetzelfde. In totaal waren er 99 levels en als je de game rondspeelde verschenen er zoveel bugs dat je automatisch game over ging. 

Je trouwe assistent, de hond, hield na een succesvolle ronde altijd de eenden trots in de lucht. Lukte het je in een ronde echter niet om een eend neer te schieten, dan kwam hij lachend uit de struiken vandaan. Menig kogel ging vervolgens verloren aan het tevergeefs afreageren op diezelfde hond.

Ook was het mogelijk om te kiezen voor kleiduiven schieten, maar dat was toch minder leuk. 

 
Links Duck Hunt, rechts kleiduiven 

De techniek achter de Zapper was vrij simpel. Op het moment dat je de trekker overhaalt wordt er een signaal naar de tv gezonden die het beeld één frame compleet zwart maakt, op de eenden na. Deze werden een wit vlak. Registreerde de Zapper dat witte vlak, dan schoot je raak. De techniek werkt overigens enkel op een crt-tv, op moderne HD-tv's kun je geen Duck Hunt meer spelen helaas. Gamers konden gemakkelijk de game voor de gek houden door op een wit vel of witte muur te richten. De Zapper dacht op die manier dat je het witte vlak van de eend raakte en telde dit als een hit.

Hoewel Duck Hunt een behoorlijk succes was vanwege de nieuwe ervaring zijn er niet veel games voor de Zapper verschenen. Inclusief Duck Hunt waren er slechts 18 games die al dan niet verplicht ondersteuning boden aan het pistool van Nintendo. Voor de Super Nintendo verscheen nog een bazooka, de Super Scope, maar dat was weer teveel van het goede. De Zapper was toch net even wat toffer en vooral handzamer.