Nederlandse games vooral serieuze bedoening

Het grote geld voor de Nederlandse game-industrie zit niet in de verkoop van spellen als entertainmentproduct, maar in het aanbieden van games als dienst of leermiddel. Over twee jaar zouden de zogeheten serious games goed zijn voor een omzet van 145 miljoen euro per jaar.

Dat voorspelt Frank Visser van netwerkorganisatie Immovator. Onder de noemer Growing Games is een initiatief gestart om leerzame spellen van Nederlandse bodem internationaal in de markt te zetten. Hiervoor moeten games, net als bij televisieprogramma's als The Voice, als format worden aangeboden. Volgens Visser is het vaststellen van de leerzame werking van games de eerste stap.

"Het wordt steeds vaker duidelijk dat elementen uit computerspellen processen kunnen versnellen", zei Visser tegen Novum Nieuws. Vanuit Growing Games moeten leerzame spellen, de zogeheten serious games of applied games, gevalideerd worden. Dan pas zijn deze spellen aan klanten aan te bieden.

Meer dan twintig bedrijven werken samen binnen Growing Games. Zo is onderzoeksbureau TNO betrokken om games te valideren op hun beoogde effecten. Daarnaast zijn verschillende overheidsinstanties, onderwijsinstellingen, netwerkorganisaties, investeerders en belangenbehartigers betrokken bij het initiatief.

Vorig jaar november rapporteerde netwerkorganisatie Taskforce Innovatie Regio Utrecht dat de Nederlandse game-industrie in 2012 goed was voor een omzet van 150 tot 200 miljoen euro. Dat is bijna een verdubbeling van de omzet in 2010. De opkomst van serious games spellen volgens Visser een belangrijke rol hierin.

Met de voorspelde omzetcijfers van 145 miljoen euro in 2015 is het mogelijk dat tegen die tijd meer geld omgaat in leerzame spellen dan in entertainmentproducten. In Nederland zijn meer bedrijven bezig met serious games dan met entertainmentgames, al blijft het op het gebied van arbeidsplaatsen, duizend tegenover tweeduizend, wat achter.

Voorbeelden van zakelijke of dienstverlenende toepassingen zijn er in overvloed. De in Rotterdam gevestigde studio Ranj werkte aan het spel Sharkworld waarin spelers getest worden op hun managementvaardigheden. Het eveneens in Rotterdam gevestigde Vstep maakt simulatiesoftware voor de politie, brandweer en de binnenvaart.

Ook in andere vakgebieden kunnen games leerzaam worden toegepast. Chirurgen kunnen operaties oefenen, er kan getest worden of ouderen alert en kwiek genoeg zijn om met een scootmobiel te mogen rijden en games kunnen helpen bij een revalidatie.


Nederlandse games vooral serieuze bedoening