Beneluxtrein keert definitief terug

De Beneluxtrein gaat vanaf 7 oktober tien keer per dag rijden tussen Den Haag en Brussel. Vanaf volgend jaar gaat de trein zestien keer per dag rijden tussen Amsterdam en de Belgische hoofdstad. Verder kunnen reizigers met de hogesnelheidstreinen naar Brussel, Parijs, Lille en Londen. Met dit plan wil de NS een alternatief bieden voor de Fyra. Het kabinet heeft vrijdag hiermee ingestemd.

Reizigers krijgen voortaan de keuze uit hogesnelheidstreinen, intercity's en stoptreinen die Nederland en België verbinden. Zo krijgen Eindhoven en Tilburg een snelle intercityverbinding over het spoor van de hogesnelheidslijn met Den Haag. Volgens het kabinet is het plan van de NS een 'acceptabele oplossing' is en voldoet het aan de eisen van het kabinet.

De zeperd met de Fyra levert wel een vermogensverlies op voor de NS, en de staat loopt dividend van het spoorbedrijf mis. Dit laatste bedrag komt voor rekening van de begroting van het ministerie van Infrastructuur en Milieu.

Staatssecretaris van Infrastructuur Wilma Mansveld (PvdA) licht de plannen later op de middag toe.