Oad annuleert geboekte reizen

Het failliet verklaarde Oad schrapt alle geboekte reizen op lange termijn. Ook raadt de reisorganisatie klanten die op het punt van vertrek staan af om op reis te gaan. Dat hebben de curatoren van het Overijsselse concern donderdagavond besloten, zo stelt een woordvoerder vrijdag. Aanleiding voor het besluit is de onrust die rondom het bedrijf is ontstaan.

Zo weigeren hoteleigenaren op verschillende bestemmingen Oad-gasten of eisen ze dat ze hun hotelrekening rechtstreeks en uit eigen portemonnee betaalden. De hoteliers deden dit ondanks de betaalgarantie van de Stichting Garantiefonds Reisgelden. "Oad is door de ontstane situatie niet langer in staat om de reizigers de service en zekerheid te bieden die ze van Oad gewend zijn", aldus de zegsman.

"Wij begrijpen dat het zuur is, maar zijn toch genoodzaakt dit besluit te nemen om een einde te maken aan deze problemen", vervolgt hij. Ook het plaatsen van nieuwe boekingen is niet meer mogelijk. Oad Reizen richt zich nu op het oplossen van de problemen waarmee reizigers kampen die al op reis zijn.

Wie de komende dagen toch nog met Oad op vakantie wil, kan dat overigens nog wel, aldus de zegsman. "Zij moeten er dan wel rekening mee houden dat ze wellicht op hun vakantiebestemming in een conflictsituatie met lokale leveranciers kunnen komen, die mogelijk vooruitbetaling eisen", zegt hij. "Dat geld kunnen passagiers dan later wel terugvorderen van de SGR."