KPN komt met 'vertaaldienst' voor doven

Doven en slechthorenden kunnen vanaf volgende week dinsdag een bemiddelingsdienst van KPN inschakelen om te kunnen bellen. KPN Teletolk fungeert als live vertaaldienst waarbij wordt gebruikgemaakt van tekst, spraak en beeld. Dat heeft KPN donderdagmiddag bekendgemaakt. Gebruikers bellen via een smartphone, tablet of computer.

Een medewerker van KPN vertaalt gebarentaal en datgene wat gesproken wordt. Daarnaast kunnen beide talen omgezet worden naar tekstberichten. Mensen die gebarentaal spreken, kunnen uiteraard al via computerprogramma's als Skype met elkaar spreken via tekstberichten of videochat.

Tekstuele vertalingen zijn 24 uur per dag het gehele jaar door mogelijk. De dienst voor beeldvertalingen is op werkdagen van zeven uur 's ochtends tot acht uur 's avonds bereikbaar en in het weekend en op feestdagen van tien tot vier.

De bemiddelingsdienst is ontwikkeld in opdracht van het Ministerie van Economische Zaken. Volgens de Telecomwet moet iedereen gelijkwaardige toegang hebben tot het reguliere telefonienetwerk. De dienst zal in ieder geval de komende vijf jaar bestaan.