Björn Borg sluit grootste deel Nederlandse winkels

Björn Borg verdwijnt aan het einde van het jaar grotendeels uit het Nederlandse winkelbeeld. Van de 24 winkels die het modemerk nu uitbaat blijven er waarschijnlijk zeven of acht open. Dat meldt de distributeur van Björn Borg in Nederland, Dutch Brand Management (DBM), donderdag. Hoeveel banen verloren gaan is nog onduidelijk.

DBM heeft voor de retailtak van Björn Borg in Nederland uitstel van betaling gevraagd. De groothandelsactiviteiten zijn niet in deze reorganisatie opgenomen.

Het sluiten van de Nederlandse winkels is volgens Björn Borg het gevolg van de economische crisis. "Wij hebben de laatste drie jaar veel geïnvesteerd om onze winkels gezond te krijgen. Dit is helaas niet voldoende gebleken", stelt DBM-directeur René de Bruin in een verklaring. "Het is spijtig een dergelijk besluit te moeten nemen, zeker omdat het gepaard gaat met het ontslag van medewerkers."

Björn Borg gaat zich in Nederland meer richten op de samenwerking met andere winkels die producten van het merk verkopen. Ook investeert het Zweedse merk, dat vooral bekend is van ondergoed, meer in verkoop via internet. Björn Borg schat dat de totale jaaromzet met drie tot vier procent zal afnemen door het sluiten van de winkels. De omzet bedroeg vorig jaar bijna 64 miljoen euro.