'Vervanger Fyra gaat niet sneller dan 200'

De trein die de Fyra moet vervangen op het hogesnelheidsspoor van Amsterdam naar de Belgische grens gaat ook in de toekomst niet sneller dan 200 kilometer per uur. Door de problemen met de Fyra wil de NS geen nieuwe flitstreinen meer kopen maar in plaats daarvan snelle intercity's over het traject laten rijden, schrijft De Telegraaf woensdag op basis van plannen die de NS zou hebben ingediend bij staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu Wilma Mansveld (PvdA).

Een woordvoerder van de NS wil alleen bevestigen dat eind juli plannen zijn ingediend bij Mansveld. Wie wil weten wat daar in staat, moet volgens hem nog even wachten. Verder wijst hij erop dat nu al 300 kilometer per uur wordt gereden op het hogesnelheidsspoor, maar dan door de Thalys.

Na het stoppen met de Fyra moest de NS van Mansveld voor oktober met nieuwe plannen komen. In het plan dat de NS nu zou hebben ingediend, blijft veel capaciteit van het spoor onbenut. Het spoor, dat zeven miljard euro kostte, is namelijk berekend op treinen die een vaart tot 300 kilometer per uur kunnen halen.

Het plan dat de NS nu heeft ingediend lijkt volgens de krant sterk op een oud plan dat in de jaren negentig door toenmalig minister van Verkeer Tineke Netelenbos (PvdA) werd afgeschoten omdat het niet aan haar eisen voldeed. De NS wilde toen snelle intercity's op het spoor tussen Amsterdam en de Belgische grens, maar ook snelle verbindingen met onder meer Groningen, Zwolle en Eindhoven. Dat zou de NS nu ook weer voorstellen.

Het is volgens de krant de vraag of de overheid zich kan vinden in het plan om met 'boemeltreinen' over het dure spoor te rijden. "Dat is hetzelfde als een brommobiel toestaan op de A2", stelt CDA-Kamerlid Sander de Rouwe in de krant.