Samsung voorop in strijd om de pols

Met een eigen horloge geeft Samsung woensdag het startsignaal voor de strijd om de pols. Dan komt het Koreaanse bedrijf met de Galaxy Gear, een hightech horloge en tevens een verlengstuk van de telefoon. De voornaamste concurrenten zijn Sony met de Smartwatch 2.0 en nieuwkomer Pebble.

Een smartwatch is een aanvulling op een mobiele telefoon. Via een bluetoothverbinding worden berichten doorgespeeld naar het horloge. Ook ziet de gebruiker op het horloge wie er belt en kunnen gesprekken aangenomen of geweigerd worden. Zo hoeft niet altijd een telefoon uit de broekzak gehaald te worden.

Samsung gaat met zijn Galaxy Gear iets verder. Berichten en mailtjes zijn automatisch te zien op het horloge, maar de Galaxy Gear heeft ook een ingebouwde camera om foto's te nemen. Daarnaast reageert het op stemcommando's, bevat het een fitnessmeter en zit er een luidsprekertje in om te kunnen bellen.

Dat is meer dan Sony belooft met zijn smartwatch, die deze maand nog in de winkel zou moeten liggen. Wat betreft zijn functionaliteiten veegt de Galaxy Gear bovendien de vloer aan met het Pebble-horloge, dat ook verbonden kan worden met een telefoon. Toch heeft Samsung de strijd om de pols nog niet gewonnen.

De Galaxy Gear is met zijn vraagprijs van driehonderd euro ruim twee keer zo duur als de Pebble en honderd euro duurder dan het horloge van Sony. Daarnaast moet de Galaxy Gear dagelijks opgeladen worden en werkt het vooralsnog alleen met de eveneens woensdag te verschijnen Galaxy Note 3. De Samsung Galaxy S III, Galaxy S4 en Note 2 worden daar binnenkort aan toegevoegd.

De Galaxy Gear is de duurste smartwatch van dit moment, maar heeft verhoudingsgewijs de slechtste batterij en werkt een zeer beperkt aantal telefoons. Een Pebble moet gemiddeld eens in de zes a zeven dagen opgeladen worden en werkt met iPhones en Android-telefoons. De Sony Smartwatch 2.0 gaat op een volle batterij drie tot vier dagen mee en werkt met veel verschillende Android-telefoons.

Ook andere bedrijven werken aan telefoons. Zo komt chipfabrikant Qualcomm ergens volgende maand met de Toq, een smartwatch die driehonderd dollar moet kosten. Daarnaast werkt autofabrikant Nissan aan een horloge dat coureurs extra informatie moeten bieden over de auto waarin zij rijden. Ook bedrijven als Toshiba, Garmin en Motorola werken aan horloges.

Daarnaast zijn er geruchten dat Apple werkt aan een eigen horloge. Begin dit jaar zei topman Tim Cook tijdens een presentatie dat de pols interessanter is dan een bril. Daarnaast heeft het bedrijf de merknaam iWatch in verschillende landen vastgelegd, hetgeen de geruchtenmolen in werking heeft gezet.

Samsung mag op dit moment dan de meest geavanceerde smartwatch hebben, de Galaxy Gear komt wel met een prijskaartje en flink wat haken en ogen. Dat maakt dat de strijd om de pols nog lang niet is beslist. Het is dan ook de vraag wanneer concurrent Apple zich met zijn iWatch in de strijd gaat mengen.

Sinds de jaren zeventig worden al digitale horloges gemaakt, maar de techniek van deze horloges groeide niet mee met die van de telefoons doordat de onderdelen te groot en te duur waren. Analist Avi Greengart van onderzoeksbureau Current Analysis gaf deze zomer aan dat dit het juiste moment is om met smartwatches te beginnen omdat de techniek eindelijk compact en betaalbaar is.

Het Britse onderzoeksbureau ABI Research stelde in februari in een rapport dat de markt voor draagbare apparaten, denk aan horloges en brillen zoals Google Glass, over vijf jaar zes miljard dollar waard kan zijn. Jaarlijks zouden dan 485 miljoen draagbare apparaten verkocht worden.