Windtunnel Ferrari eind oktober weer open

Ferrari zal eind oktober haar eigen windtunnel in Maranello weer in gebruik gaan nemen, zo weet Autosport te melden. De Italianen moesten voor de Formule 1-activiteiten de laatste jaren uitwijken naar Toyota in Keulen omdat de resultaten uit de eigen tunnel niet overeen kwamen met de data die op het circuit gemeten werden.

Er is lang gewerkt om de windtunnel van Ferrari te upgraden en te correleren. Teambaas Stefano Domenicali gelooft dat hiermee een deel van het nadeel ten opzichte van Red Bull Racing zal verdwijnen. "Het was als basketballen met één hand op de rug. Leuk voor tijdens de training, maar tijdens de wedstrijden wil je met beide handen spelen. We kunnen met de windtunnel in gebruik weer beide handen het werk laten doen. Dat is cruciaal, want we hebben twee jaar lang lopen worstelen, omdat we problemen hadden met de correlatie. We kijken er dan ook naar uit om de tunnel te heropenen, omdat deze ons behoorlijk verder kan helpen."

Ferrari moest de afgelopen achttien maanden behoorlijk schipperen. Omdat de data uit de eigen tunnel niet overeenkwam met de werkelijke situatie op de baan werd besloten om de eigen tunnel te sluiten en uit te wijken naar de Toyota-faciliteiten in Keulen. Ondertussen werd in Maranello de windtunnel grondig aangepakt, iets waar hoofdontwerper Simone Resta erg blij mee is.

"Onder leiding van Domenicali heeft het team veel geïnvesteerd in upgrades in zowel de tunnel als operatieve processen. In onze wereld volgen de ontwikkelingen elkaar zo snel op dat je veel tijd moet nemen voor een grote upgrade. Doe je dat niet dan zet je telkens maar kleine stapjes. Toyota heeft goede faciliteiten die niet alleen door ons, maar ook door andere teams veel gebruikt worden. Het gaf ons in ieder geval de mogelijkheid om eind oktober met ons flink verbeterde faciliteiten klaar te zijn."