Oplages grootste kranten dalen het hardst

De grootste kranten van Nederland zagen de betaalde papieren oplages in het tweede kwartaal het hardst dalen ten opzichte van de eerste drie maanden. De Telegraaf drukte 7700 minder kranten, het AD bijna zevenduizend. Dat blijkt dinsdag uit cijfers van oplage-instituut HOI.

Andere landelijke dagbladen zagen eveneens hun betaalde gedrukte oplage dalen. De Volkskrant drukte dagelijks ruim vijfduizend kranten minder en NRC Handelsblad bijna vierduizend. De enige stabiele factor was het Reformatorisch Dagblad, waarvan de betaalde gedrukte oplage nagenoeg gelijk bleef.

De digitale oplages van de kranten laten een wisselend beeld zien. Bij de twee grootste kranten stijgt deze licht. De Volkskrant had in het tweede kwartaal het grootste aantal digitale abonnees met ruim 46 duizend, duizend meer dan in het eerste kwartaal. Het Financieele Dagblad en het Reformatorisch Dagblad zagen de digitale oplages juist dalen.