KLM moet lucht cockpit onderzoeken na klacht piloot

KLM moet onderzoek doen naar de luchtkwaliteit in cockpits van Boeings 737. Dat heeft de rechtbank in Amsterdam woensdag bepaald naar aanleiding van een kort geding dat een KLM-piloot indiende. Hij stelt neurologische klachten te hebben door vervuilde lucht in de KLM-toestellen.

Het salaris van de piloot is een paar maanden geleden stopgezet, omdat hij ziek thuis zat. De gezagvoerder van KLM had ook geëist dat de luchtvaartmaatschappij zijn salaris alsnog zou uitbetalen, maar die eis is afgewezen.

De luchtvaartmaatschappij moet binnen een maand een onderzoek starten naar de aanwezigheid van de chemische stof tricresylfosfaat (TCP) in de cockpits van de Boeings. Het onderzoek mag maximaal zes weken duren.

De piloot zegt het 'aerotoxic syndrome' te hebben, een verzamelnaam van neurologische verschijnselen die kunnen optreden bij cabinepersoneel door het inademen van vervuilde lucht. Het ziektebeeld wordt nog niet erkend als beroepsziekte.

De gezagvoerder van de KLM krijgt de gelegenheid om met de onderzoeker van gedachten te wisselen. Daarbij heeft de rechter bepaald dat de KLM de piloot een dwangsom van duizend euro moet betalen voor iedere dag dat niet aan het vonnis wordt voldaan.

De 47-jarige piloot heeft zich vanaf 2000 een aantal keer voor langere tijd ziek gemeld met verschijnselen als evenwichtsproblemen, moeheid en slecht zicht. Een bedrijfsarts van KLM constateerde een burn-out. De piloot diende vorige maand het kort geding in.

KLM kon niet direct reageren op de uitspraak van de rechter. De advocaat van de piloot is vooralsnog onbereikbaar.