FOK!toen: Super Mario Bros.

Deze week wel 28 jaar geleden kwam de allereerste Super Mario Bros. in Japan uit. De meest iconische loodgieter ooit blijft populair, maar iedere platformgamer op leeftijd heeft een apart plekje in het hart voor deze game.

Header

Mijn eerste NES-game is Super Mario Bros.. Ik kan het me haast niet voorstellen, maar voor de mensen die de game niet kennen: het is een platformgame, waarin je naar een vlaggenpaal moet lopen, rennen en springen. Onderweg krijg je te maken met valkuilen, obstakels en vooral veel Koopa Troopa's en Goomba's. Vijanden versla je door op ze te springen. Ram je op een schildpad, dan kun je deze wegschoppen. Zo mollen de schildpadden alles wat ze tegenkomen, maar pas op: ze kaatsen terug.

SMB

Power-ups
Waar Shigeru Miyamoto, de schepper van Mario, aan heeft gezeten heeft tijdens het bedenken van het spel weten we niet. Maar dat hij een fetish heeft voor paddenstoelen is al snel duidelijk. Hoe dat komt? Er zijn volksverhalen in Japan over mensen die in het bos magische paddenstoelen aten en daardoor groter werden. Of dat een actief bestandsdeel van viagra is weten we niet, maar Miyamoto vond het een prima power-up voor Mario. De loodgieter wordt door het pakken van de fungi een stuk groter is en mag in ieder geval een keer geraakt worden.

De 1-up is ook een paddenstoel: Mario krijgt er een extra leven voor. De vuurbloem is nog zo'n power-up die eigenlijk niet weg te denken is uit de Mario-reeks. En als laatste hebben we de ster, die Mario tijdelijk onoverwinnelijk maakt. Die is vooral handig bij die lastige bruggen waar Cheep-Cheeps, de vliegende vissen, om Mario's oren vliegen.

SMB

Vijanden
De Koopa Troopa's, Goomba's en Cheep-Cheeps zijn al genoemd. Koopa's zijn de bekende schildpadden die je na eenmaal erop springen kunt wegschoppen. De Goomba's zijn eigenlijk een paddenstoelenvolkje. Ze zijn gebaseerd op shiitake, een paddenstoel die in de Japanse keuken vaak gebruikt wordt. Maar er zijn nog enkele vijanden die we tot de hedendaagse games vaker zouden zien. Buzzy Beetles, de kevers die tegen vuur kunnen bijvoorbeeld. Of wat te denken van Blooper, de inktvis die achter je aankomt.

SMB

Wie we ook nog veel vaker zijn tegengekomen is de Piranha Plant, die uit de groene pijpen komt om een hap uit Mario's broek te nemen. De eerste keer dat je Lakitu met zijn Spineys tegenkomt vraag je jezelf ook af hoe je ze aan moet pakken, want Lakitu zit veilig op zijn wolk, terwijl hij Spiney-eieren gooit, waaruit wezentjes met een scherpe hoorn op hun rug komen. Deze beesten zijn niet te bespringen, je kunt ze alleen maar ontwijken. Als laatste is er natuurlijk Bowser, de baas van al het geboefte. Hij heeft het idee dat de prinses ooit wel van hem gaat houden of zo, want sinds dit eerste deel blijft hij het proberen. Wij denken dat een gijzeling niet erg effectief is.

SMB

Muziek
Koji Kondo is de componist van de zes deuntjes die in het spel voor komen. De beste man gaf aan dat het hoofdthema het lastigst te maken was. Het deuntje moest niet alleen passen bij de actie van de game, het rennen en springen van Mario, maar moest ook goed klinken bij de geluidseffecten van de game. Maar zoals zo vaak: als iets lastig is, is het goed. Het deuntje horen we sinds Super Mario Bros. in bijna elke Mario-game wel ergens terug. Ook in andere games komt het deuntje voor, zo horen we het terug in Tetris DS, Nintendogs, maar ook Viewtiful Joe. Volgens Kondo wordt het lastig om een meer catchy deuntje te bedenken, maar hij zou het graag willen proberen.

Glitches en cheats
Een van de dingen die eigenlijk geen glitch was, maar waarvan Nintendo dacht dat niet veel mensen het onder de knie zouden krijgen, is de mogelijkheid een oneindig aantal 1-ups te verzamelen. Op een trap waar een Koopa Troopa afloopt kun je op hem stampen en hem daar vasthouden door dat te blijven doen. Het vereist wat timing, maar dan heb je in ieder geval genoeg levens om het spel uit te spelen.

De bekenste cheat is wel de -1 wereld. Als je in wereld 1-2 over de buis heen liep, had je warppijpen naar wereld 2, 3 en 4. Maar als je gebruikmaakt van een bug waardoor je door de stenen muur kunt lopen ipv erbovenop, ging er in de software iets mis. Door het scrollen van het scherm werden de warppipes geprepareerd, maar als je door de muur liep, scrollde het scherm nog niet zo ver om de drie pijpen naar de juiste levels te laten wijzen. In plaats daarvan verviel de software in een default, namelijk de warpzone van 4-2. Dat heeft maar één pijp. De andere twee pijpen verwezen naar ' -1', inclusief spatie. De spatie werd in een interne tabel als getal 36 gezien en zo warpt Mario opeens naar wereld 36-1,  voor de speler afgebeeld als ' -1'. Eenmaal in de negative onderwaterwereldlevel zat je vast en kon je niets anders dan doodgaan, want er was geen mogelijkheid om eruit te komen.

SMB

Super Mario Bros. is nog vele malen uitgekomen. In bijvoorbeeld Super Mario All-Stars, waar alle drie de games plus de Lost Levels van de NES op één SNES-cartridge stond. Opgepoetst en wel. Eén ding is zeker: het spel zorgde ervoor dat Mario nog populairder werd na zijn optreden in Donkey Kong.

De rest is geschiedenis. Het is niet voor niets dat Super Mario Bros. het best verkochte spel tot nu toe is. Met 262 miljoen verkochte exemplaren is dat toch een prestatie, als je ziet hoeveel marketinggeld er tegenwoordig wordt uitgegeven om ons gamers te verleiden die ene game van een uitgever toch te kopen.