Duurder personeel kost supermarkten winst

Nederlandse supermarktondernemers hebben vorig jaar gemiddeld zes procent minder winst behaald dan een jaar eerder. In doorsnee hield een ondernemer in 2012 onder de streep 152 duizend euro over, zo blijkt uit een jaarlijks onderzoek van financieel dienstverlener Deloitte. De gemiddelde winst daalde vooral doordat supermarkten meer zijn gaan uitgeven aan personeel.

Supermarktondernemers, onder wie franchisenemers, waren vorig jaar gemiddeld ongeveer 6,5 procent meer kwijt aan hun personeel dan in 2011. "Deze opvallende stijging van personeelskosten is het gevolg van loonsverhogingen in de supermarktbranche en van hogere sociale lasten als gevolg van veranderde wetgeving", aldus Paul Op Heij, partner bij Deloitte.

De stijging in de productiviteit is volgens Op Heij niet genoeg om die kostenpost te compenseren. "Alleen de supermarkten in de omzetcategorie tot 75 duizend euro (per week, red.) hebben daadwerkelijk kunnen besparen op hun personeelskosten", aldus de onderzoeker. Deze groep supermarktondernemers zag zijn winst vorig jaar gemiddeld met bijna 24 procent stijgen.

Onder middelgrote supermarkten - met een weekomzet van 150 duizend tot 225 duizend euro - was de winstdaling het grootst. De ondernemers in die categorie leverden bijna dertig procent van hun winst in en kwamen gemiddeld uit op een nettowinst van 127 duizend euro.