Telegraaf wordt simpeler

De Telegraaf Media Groep (TMG) voert nog deze zomer een versimpeling door van de bedrijfsstructuur. Hierbij worden print- en onlineactiviteiten van elkaar gescheiden. Op die manier wil TMG beter inspelen op het veranderende medialandschap, zei topman Cees van Steijn donderdag bij de presentatie van de halfjaarcijfers.

TMG-merken als Metro, Vrouw en Telesport worden in een groep ondergebracht. Dat geldt ook voor de regionale titels en Dichtbij. Onder de internetactiviteiten komen Hyves en Relatieplanet te hangen. Iedere groep krijgt de opdracht mee om een winstmarge van tien tot vijftien procent te leveren.

Het mediaconcern wil op alle vlakken een leidende positie verwerven. "We zijn alleen tevreden met de eerste of tweede plek", zegt Van Steijn. Voor het nieuws geldt dat internet de eerste plek wordt om nieuws te melden. "Web first", zegt Van Steijn. "Het snelle nieuws is gratis. Voor het verhaal erachter kiezen we voor onze sterke merken en goede journalistiek."

Die merken moeten ervoor zorgen dat TMG niet alleen de mensen raakt en bereikt, maar ook dat de content verkoopt, is de strekking van Van Steijns verhaal. "Met 7,5 miljoen pageviews per maand moeten er toch adverteerders zijn die hier brood in zien."

De reorganisatie gaat gepaard met een extra banenverlies van 'ten minste' 350 banen. Van Steijn wil nog niet zeggen of deze banen ook op redacties verdwijnen. "Op redactioneel niveau zijn twee ontwikkelingen gaande: er is andere expertise nodig en de content moet voor steeds meer platformen worden gemaakt. We hebben dus nog een paar maanden nodig om te bepalen waar de ontslagen vallen", aldus Van Steijn. Het concern telt nu ongeveer drieduizend medewerkers.

Het beursgenoteerde bedrijf presenteerde donderdag ook de halfjaarcijfers. De omzet daalde in vergelijking met de eerste helft van vorig jaar met 2,5 procent naar 274,8 miljoen euro. Het nettoresultaat nam toe van 9,1 miljoen naar 14,3 miljoen euro. TMG wist dalende advertentie-inkomsten op te vangen met kostenbesparingen.