'Microsoft had niet moeten luisteren naar consumenten'

Microsoft heeft minstens één grote fout gemaakt bij de Xbox One: alsnog luisteren naar de consument. Althans, dat denkt de gamedesigner en oprichter van Schell Games, Jesse Schell, in een interview met GamesIndustry.biz.

Voor wie het nog niet wist, Microsoft is een tijdje geleden teruggekomen op hun DRM-policy voor de Xbox One. Nadat Microsoft een stortvloed aan negatieve reacties op het internet over zich heen kreeg heeft het bedrijf bekendgemaakt alle nieuwe DRM-regels vooralsnog te schrappen. De Xbox One zou hetzelfde moeten gaan werken als de Xbox 360. Precies wat de gebruikers willen dus… of niet?

Schell: "Eigenlijk zei Microsoft: 'Wij worden net als Steam, dat vinden jullie toch ook leuk?', waarop consumenten massaal negatief reageerden tegen het idee en Microsoft.

Er is sprake van een klassiek innovatie dilemma. De markt ondergaat een verandering en de consument gaat daarin mee, maar de consument staat niet altijd toe dat de marktleider deze verandering in gang zet. Klanten van een bedrijf willen graag dat het bedrijf hetzelfde blijft, ook al zou daardoor het bedrijf uiteindelijk kapot gaan. Microsoft zag hier blijkbaar geen problemen in, of achtte het niet waarschijnlijk dat mensen zo zouden reageren."

Schell denkt dat veel mensen die (in eerste instantie) kritiek hadden op het nieuwe DRM-beleid van de Xbox One er uiteindelijk blij mee zouden zijn en het systeem  zouden gebruiken. Door het luisteren naar de consumenten en het terugdraaien van hun beleid heeft Microsoft volgens Schell zijn kaarten verspeeld en zal een ander bedrijf alsnog dit model gaan invoeren.

"Zo gaat het altijd. Dat is de grootste les van het innovatie dilemma: waarom falen grote bedrijven zodra de technologie verandert?  Niet omdat ze dom zijn en ver van hun consument af staan, maar juist omdat ze teveel naar hun consumenten luisteren. Microsoft's grootste fout is het luisteren naar hun klanten, dat werkt innovatie tegen. Het probleem is dat de harde kern aan consumenten altijd hetzelfde wil. Het liefst alles precies zoals het vorige product, maar dan compleet anders."

Volgens Schell was Valve waarschijnlijk zo succesvol met Steam omdat ze daarvoor nog geen vergelijkbaar platform hadden. Het nieuwe DRM-beleid van Microsoft werd vergeleken met het oude beleid van de Xbox 360, terwijl Valve de luxe had dat Steam iets compleet nieuws was.

Schell is over één ding duidelijk: consoles hebben dringend een ander business model nodig.

"De Playstation 3 en de Xbox 360 komen beiden uit een tijdperk voor de lancering van iOS, voor de explosie van casual games op sociale netwerken en smartphones, voor de opmars van free-to-play games en voor de dominantie van Steam op de pc-markt. De next-gen consoles waren de eerste mogelijkheid voor Microsoft en Sony om daar een antwoord op te geven. Na de E3 en alles wat volgde heb ik minder vertrouwen in de gekozen richting.

Microsoft en Sony gaan het moeilijk krijgen. Ik heb niets overtuigends gezien waarmee ze hun marktaandeel weer terug gaan halen. Ik denk dat de huidige consoles te maken krijgen met een over de jaren geleidelijk inzakkende markt. Uiteindelijk zullen namelijk tablets en andere platformen meer en meer van hun aandeel weg snoepen."

Schell denkt dat een 'great gaming tablet' (met aparte controller en tv-aansluiting) het verschil zou kunnen maken in de huidige markt. Wie deze tablet zou kunnen gaan maken weet hij echter niet, maar hij vermoedt dat het niet Microsoft of Sony zal zijn.