80 doden bij HSL-ramp Spanje

De updates van gisteravond, vannacht en vanochtend bevatten dermate veel informatie dat u de hele lijst hier kunt teruglezen:
Archief van de 14 eerdere updates aangaande de treinramp in Spanje

Omdat niet iedereen tijd heeft om tig A4'tjes aan langzaam binnenstromend nieuws terug te lezen heeft FOK! een samenvatting gemaakt van wat er tot nu toe bekend is over de treinramp.

Het ongeluk zelf
Er vallen 78 doden te betreuren. Drie van hen zijn nog niet geïdentificeerd. De twee machinisten hebben het ongeluk overleefd. Er vielen verder 130 tot 143 gewonden waarvan 15 tot 20 zwaargewond. Twee gewonden zijn nog niet zijn geïdentificeerd. Lichtgewonden zijn naar ziekenhuizen in naburige steden overgebracht.

Nadat in het midden de zesde wagon 'uit de baan knakte', omhoogschoot en ontspoorde,  ontspoorden alle 13 wagons van de trein. Enkele wagons waren er bijzonder slecht aan toe en waren onder andere wagons geplet. Ooggetuigen noemen het 'een massa verwrongen staal en gebroken glas', 'zagen overal lijken', vertelden dat 'een heleboel mensen onderop [de hoop treinstellen] geplet werden' en meldden 'dat er minstens vier wagons na de crash in brand vlogen.'

Technische achtergrond
Het ongeluk is toe te schrijven aan menselijk falen. Eén van de machinisten meldde vlak voor het ongeluk aan spoorbedrijf Renfe: "Ik rijd 190 en ik ga ontsporen! We zijn (slechts) mensen, we zijn (slechts) mensen. Ik hoop voor mijn geweten dat er geen doden vallen."

De hogesnelheidstrein reed volgens de machinist dus 190 km/u op een baanstuk waar 80 is toegestaan. Het baanstuk is voor een HSL erg bochtig. De trein reed op een baanstuk waar een verouderd veiligheidssysteem van toepassing was. Hierdoor remde de trein niet automatisch af zodra de maximumsnelheid werd overschreden.

Nét ervoor rijdt men nog 220 tot 240 kilometer per uur, waarna er flink afgeremd moet worden vóór de laatste paar bochtige kilometers. De bocht staat in de omgeving bekend als onveilig. Omwonenden zeiden dat ze 'dit al heel lang aan zagen komen.' 

De ramp voltrok zich woensdagavond rond 20.44 uur, vier kilometer buiten het station van Santiago de Compostela. De trein zat vol met feestgangers die kwamen voor de nationale feestdag van Galicië. Die zou donderdag gevierd worden maar is afgelast. 

Reddingswerkzaamheden
Vannacht konden aanvankelijk de verwrongen wagons onderop de puinhoop niet bereikt worden. Rond zeven uur vanochtend zijn er twee hijskranen ter plaatse om treinstellen weg te takelen. Met grind worden andere treinstellen die op een talud liggen, verstevigd zodat ze niet terug het spoor op zakken terwijl reddingswerkzaamheden plaatsvinden.

Inmiddels zijn ook de uitgebrande en platgedrukte treinstellen doorzocht. Autoriteiten melden dat er in en om het wrak geen doden meer liggen.

De nationale politie in Madrid heeft negen experts gestuurd om te helpen met het identificeren van slachtoffers. De lichamen worden momenteel door twee lijkwagens vanuit een tijdelijk mortuarium naar het UMC van Santiago gebracht.

Steunbetuigingen
Na een oproep om bloed te komen doneren stonden er rond twee uur vannacht lange wachtrijen voor de klinieken van Santiago. Al snel gaf men aan de toestroom niet aan te kunnen.

De Spaanse premier, koning, kroonprins, regionale politici en andere officials hebben allen hun plannen geschrapt en leven mee met de slachtoffers. Verschillenden van hen hebben de rampplek reeds bezocht of zijn dat van plan. Federale ambtenaren zullen vanmiddag een minuut stilte in acht nemen.

Ook vanuit het buitenland is steun betuigd. De paus, de Belgische premier en de Belgische minister van BuZa, de voorzitter van de Europese Commissie Barroso en een rij aan andere hoogwaardigheidsbekleders geven aan mee te leven of te bidden voor de slachtoffers.

Update 13.53 uur
De machinist die veel te hard reed wordt verhoord, geeft het Hof van Justitie van Galicië aan. Het Hof is een officieel onderzoek naar de man gestart.

Het aantal agenten dat doden komt identificeren is gestegen van 9 tot 19, meldt de nationale politie op Twitter. Om kwart voor één is men officieel gestopt met het zoeken naar slachtoffers.

Eerdere berichten over slechts twee onbekende doden bleken onjuist. Momenteel kent men van 67 van de 78 overledenen de identiteit. Zeven families zijn inmiddels op de hoogte gesteld van hun verlies.

De zwarte doos van de trein is in handen van de autoriteiten. Er wordt verwacht dat het onderzoek 'snel' zal verlopen.

Om twaalf uur is er een minuut stilte gehouden. De Spaanse premier bezocht in het ziekenhuis van Santiago gewonden en gaf aan dat ze 'er niet alleen voor staan.' Autoriteiten melden dat er inmiddels 'meer dan genoeg' bloed beschikbaar is voor de gewonden.

Ook de Spaanse koning zal vandaag een bezoek afleggen aan de rampplek. Beelden van een beveiligingscamera die de crash heeft gefilmd zijn inmiddels vrijgegeven:

Update 16.32 uur
Door in het ziekenhuis overleden zwaargewonden is het dodental op 80 gekomen, meldt ABC. 40 overledenen zijn geïdentificeerd, van 27 wordt dat met behulp van vingerafdrukken gedaan en van nog eens vijf zal een DNA-test uitsluitsel moeten geven.

De machinist is in opspraak geraakt omdat hij in 2012 een foto op Facebook zette van de snelheidsmeter van zijn trein. De meter wijst de 200 kilometer per uur aan. Bijschrift: "Ik zit op de limiet. Als ik harder ga bekeuren ze me."

De man is al 30 jaar machinist en rijdt het fatale traject al meer dan een jaar. Hij wist kortom dat hij in de bocht af moest remmen want deed dat dagelijks.

Daarnaast blijkt dus dat de man ervan hield om het maximale uit de trein te halen. Tevens had de trein op het moment van de crash vijf minuten vertraging.

Zes psychologen staan familieleden ter plaatse inmiddels bij. De ook uit Santiago afkomstige premier van Spanje heeft zeven dagen nationale rouw afgekondigd.