Verzekering tegen cybercrime wint aan populariteit

Een groeiend aantal bedrijven sluit een verzekering af tegen de gevolgen van digitale criminaliteit. Dat blijkt maandag uit een inventarisatie van Het Financieele Dagblad. Vooral buitenlandse verzekeraars zoals Zurich, AIG, Hiscox en Allianz bieden in Nederland een zogeheten cyberpolis aan. Bij Nationale Nederlanden kunnen nu alleen nog de eigenaren van internetwinkels 'cyberschade' in hun verzekeringspakket opnemen.

Bedrijven worden zich volgens de krant steeds meer bewust van de grote potentiële schade als gevolg van digitale criminaliteit. Zo vormt niet alleen het stilleggen van werkzaamheden een mogelijke schadepost. Ook forensisch onderzoek, het herstel van gehackte ICT-systemen en juridische bijstand kunnen ondernemers veel geld kosten wanneer zij daar niet tegen zijn verzekerd.

"De bescherming tegen cybercrime zal alleen maar toenemen", verwacht Frank van Akkerveeken, directeur van verzekeringsmakelaar Concordia De Keizer in de zakenkrant. Van Akkerveeken voorziet dat over vijf jaar ieder bedrijf een polis tegen internetcriminaliteit heeft.

"Net als bedrijven zich het nu niet meer kunnen veroorloven geen brand- of inbraakverzekering te hebben, gaat dat ook voor een cyberpolis gelden", zegt hij. "Bij een faillissement bijvoorbeeld zal het ontbreken van zo'n polis door de curator als wanbeleid worden aangemerkt."