Trajectcontrole A2 richting Amsterdam in werking

Automobilisten kunnen niet meer zonder boete over de A2 richting Amsterdam als ze harder dan 100 kilometer per uur rijden. Maandag treedt met enkele maanden vertraging de geldmachine trajectcontrole tussen Maarssen en Holendrecht in werking. Automobilisten worden sinds vrijdag met stickers op borden op de controles gewezen. De trajectcontrole op de vijfbaansweg richting Utrecht is al sinds juli vorig jaar actief.

De trajectcontrole op de snelweg tussen Utrecht en Amsterdam start later omdat de weg niet in beide richtingen tegelijk klaar was. Ook was de aanbesteding van de trajectcontrole gesplitst. Het bedrijf CSC kreeg de opdracht voor het vijftien kilometer lange controletraject in de richting Amsterdam, maar door technische problemen was het bedrijf later klaar dan gepland.

In de andere richting werden tussen juli en september vorig jaar al ruim 190 duizend automobilisten uitgemolken. De snelheidsovertredingen waren goed voor 13,5 miljoen euro aan boetes (bijna € 1,75 per seconde(!)). Later besloot minster van Infrastructuur Melanie Schultz van Haegen (VVD) de maximumsnelheid tussen Maarssen en Vinkeveen tussen 19.00 uur en 06.00 uur te verhogen van 100 naar 130 kilometer per uur.

Nationale Ombudsman Alex Brenninkmeijer kondigde vorige maand een onderzoek aan naar onterechte boetes die door de trajectcontroles worden uitgedeeld. RTL Nieuws had gemeld dat het systeem bestuurders van campers, bedrijfswagens en personenauto's regelmatig aanziet voor een auto met aanhangwagen. Deze mogen niet harder dan 90 kilometer per uur, waardoor ten onrechte boetes worden uitgedeeld. Jaarlijks dienen tweehonderd tot driehonderd beboete bestuurders hierover een klacht in bij het Openbaar Ministerie, maar het is waarschijnlijk dat vele duizenden automobilisten hun onterechte 'boete' gewoon betalen.