Meebuigende fietspaal moet veiligheid verbeteren

Fietsers in zes Nederlandse gemeenten kunnen vanaf deze week buigzame of verlichte fietspaaltjes tegenkomen. De paaltjes horen bij een proef waarbij wordt onderzocht hoe de veiligheid voor fietsers kan worden verbeterd. Onder meer Utrecht, Zwolle en Enschede doen mee aan de proef.

In elke deelnemende gemeente - naast de drie steden ook Houten, Barneveld en Hardenberg - wordt een andere methode getest. "Bij de ene plek gaat het om buigzame paaltjes, bij een andere plek hebben we ribbelmarkering aangelegd of worden de paaltjes verlicht door ledlampjes", zegt Robert Hulshof van Fietsberaad, dat de proef uitvoert.

Hoewel fietspaaltjes zijn bedoeld om de veiligheid voor fietsers te garanderen en auto's van fietspaden te weren, zorgen ze soms juist voor onveilige situaties. Jaarlijks vallen er volgens Hulshof ongeveer driehonderd zwaargewonden en enkele doden doordat fietsers op paaltjes botsen.

"Het is onze doelstelling om uiteindelijk de richtlijnen voor fietspaaltjes aangepast te krijgen. Het is een onderschat en groot probleem", beweert Hulshof. De proef, die wordt gedaan in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu, duurt een halfjaar.