Omzet Action groeit met 22 procent

De omzet van warenhuis Action is vorig jaar met 22 procent gestegen naar 873 miljoen euro. Het operationele resultaat steeg met vijftien procent naar 99 miljoen euro. Dat heeft de onderneming vrijdag bekendgemaakt. De omzet groeide vooral door de opening van 52 nieuwe winkels.

Action versnelde de groei van het bedrijf in het buitenland. Behalve in Nederland is de keten ook actief in België en Duitsland. In Frankrijk opende vorig jaar ook een eerste Action zijn deuren. Door de uitbreiding van het aantal winkels valt de winst wel lager uit. De investeringen stegen met 62 procent naar 21 miljoen euro.

Onderzoeksbureau GfK meldde donderdag dat Action klanten weghaalt bij supermarkten. Vooral huishoudens met een beperkt inkomen, waaronder gepensioneerden en gezinnen, doen vaker boodschappen bij Action. De winkelketen richt zich op het onderste prijssegment en verkoopt onder meer etenswaren, textiel, speelgoed en doe-het-zelfproducten.