Telecombedrijven slecht voorbereid op storingen

Telecombedrijven zijn niet goed voorbereid op grootschalige problemen. Driehonderd van de vijfhonderd onderzochte bedrijven hadden in oktober vorig jaar geen enkel plan, concludeert het Agentschap Telecom in een rapport dat donderdag werd gepresenteerd. Hierdoor kunnen consumenten en bedrijven lang zonder internet of telefonie zitten.

In de tweede helft van vorig jaar kreeg het agentschap, onderdeel van het ministerie van Economische Zaken, 23 meldingen van grote telecomstoringen. Bedrijven zijn sinds juni vorig jaar verplicht storingen te melden. In de meeste gevallen werden deze veroorzaakt door stroomuitval of ict-fouten.

Sinds januari moeten telecombedrijven rapporteren wat hun plannen zijn om de problemen bij een dergelijke storing op te vangen. Het agentschap gaat erop toezien dat telecombedrijven plannen opstellen om de continuïteit van hun netwerk en diensten te waarborgen. Minister van Economische Zaken Henk Kamp (VVD) zei eind vorige maand dat particulieren gecompenseerd zouden moeten worden als een storing langer dan twaalf uur aanhoudt, bijvoorbeeld met extra belminuten of datategoed. De Tweede Kamer vindt twaalf uur te lang en wil dat er al na vier uur compensatie komt.

De meeste grote telecompartijen zouden een noodplan achter de rug hebben bij een grootschalige storing of daarmee bezig zijn. Begin vorige maand maakten telefoonaanbieders KPN, T-Mobile en Vodafone bekend bij storingen gebruik te gaan maken van elkaars netwerk voor bellen en sms'en. Het 'noodplan' wordt deze zomer getest en zou later dit jaar doorgevoerd moeten worden. Mogelijk is er onvoldoende capaciteit op de netwerken om alle klanten op te vangen. Agentschap Telecom doet in zijn rapport de suggestie dat defensie, telecombedrijven en satellietoperators frequenties kunnen delen. Het agentschap zoekt naar een oplossing om op die manier de druk op de huidige frequenties te verlichten.