'Pinbetaling kost ondernemer 21 cent'

Een pinbetaling kost een ondernemer gemiddeld 21 cent. Voor een contante transactie is dat 24 cent. Dus ook voor ondernemers is het financieel gunstiger als klanten pinnen. Dat meldt de Stichting Bevorderen Efficiënt Betalen maandag op basis van onderzoek door Panteia/EIM.

Bij de berekening zijn alle kosten meegenomen, dus niet alleen de tarieven die banken, geldvervoerders en verzekeraars vragen, maar ook bijvoorbeeld de afschrijving van de pinautomaat en tijd die medewerkers besteden aan de betaalmiddelen. De totale kosten bij zogenoemde toonbankinstellingen - detailhandel, horeca, benzinestations en op de mark - bedroegen vorig jaar 1, 38 miljard euro.

Het aantal pintransacties bij toonbankinstellingen is tussen 2009 en 2012 met 33 procent gestegen, terwijl er in die periode veel minder contant werd betaald. Meer dan de helft van alle omzet bij toonbankinstellingen wordt inmiddels gepind. Bij supermarkten is dat 65 procent.

De supermarkten zijn goed voor bijna veertig procent van alle toonbanktransacties in Nederland. In de supermarktbranche wordt 44 procent van alle transacties gepind.

De Stichting Bevorderen Efficiënt Betalen stelt dat veel consumenten denken dat pinnen duurder is voor ondernemers, waardoor ze lage bedragen vaak niet pinnen. Volgens de stichting is dat dus niet nodig. De stichting meldde vorig maand al dat ook kleine aankopen in bijvoorbeeld snackbars en bakkerijtjes zouden moeten worden gepind.

Als het aan banken ligt, wordt pinnen het voorkeursbetaalmiddel in Nederland. Daarom werd een campagne afgetrapt om het pinnen in kleine zaken te bevorderen. Van de Nederlandse ondernemers vraagt een kleine twee procent nog geld voor het pinnen van een bedrag onder de tien euro. Dat percentage is de afgelopen jaren wel sterk afgenomen.