Sony: 'If you buy it, you own it'

Iedereen heeft het meegekregen de afgelopen week: de E3. Sony heeft enkele dagen na hun bekendmaking van de PlayStation 4 nogmaals de discussie omtrent het bezitten van games aangewakkerd. Sony's Andrew House heeft nogmaals benadrukt dat gekochte games in jouw bezit zijn en dat je vrij bent ermee te doen wat je wil.

Eén van de grote verschillen tussen Microsofts Xbox One en Sony's PlayStation 4 betreft het ruilen/lenen/doorverkopen van games. Waar Microsoft restricties heeft op genoemde activiteiten, heeft Sony juist complete openheid. Een gekochte game voor PlayStation 4 is van jou en zodoende mag jij zelf bepalen wat je ermee doet. 

House geeft aan dat er al veel vragen zijn over wie een game bezit bij gedownloade games, maar zodra we restricties gaan leggen op fysieke schijven gaat het de verkeerde kant op.

“You could argue that it’s a storm in a teacup – a very vocal minority of passionate gamers. This huge outpouring of feeling around the concept of ownership of content. But I have to say I don’t see it that way. I think we saw a lightning rod for feeling that has been bubbling up – that doesn’t just apply to games, but to entertainment overall. I think there’s an increasing nervousness about what ownership of content means, in the absence of physical goods. When that nervousness was starting to migrate into control over physical goods that consumers have purchased, that was a bridge too far."

House gaat daarnaast even in op de persconferentie van Sony. Hierin hadden ze een aantal sneren gemaakt naar het beleid van Microsoft en volgens velen heeft Sony gewoon gebruik gemaakt van de situatie. House is het daar echter niet mee eens, volgens hem volgt Sony al jaren dit beleid en waren ze niet van plan om dit aan te passen.

“I want to be very clear about where we have been on this issue: I think there’s a danger that we could be seen to have reacted and capitalized on a situation. When we first announced PS4 in February, people were saying, ‘Oh, Sony’s being coy’ – almost with some implicit suspicion. It struck us as very odd. We had no intention of changing our position – it hasn’t changed from what it’s been for the last fifteen years. We believe that if you buy it, you own it, you’re able to do with it what you want.”

Als laatste ging House in op het steunen van indie-developers. Volgens hem hebben gamers behoefte aan nieuw materiaal, vers bloed. De grote blockbusters zullen altijd verkopen en goed vallen bij gamers, maar zo nu en dan is het goed om nieuwe developers te zien die nieuwe elementen op de markt kunnen brengen. PlayStation moet een platform worden waar indie-developers veilig hun games uit kunnen brengen.

Xbox One vs PlayStation 4