Afbouwfase Noord/Zuidlijn echt begonnen

Het grove werk aan de Noord/Zuidlijn in Amsterdam is achter de rug. Dat meldt de gemeente Amsterdam woensdag. Toch duurt het nog vier jaar voordat de metro rijdt. De komende jaren worden gevuld met onder meer het leggen van de rails en kabels, het afbouwen van de stations en proefrijden.

De tunnelboormachines hebben Amsterdam verlaten en de tunnel onder het IJ is klaar. Na deze ruwbouwfase is het tijd voor het wat fijnere werk. Daartoe behoren het aanbrengen van 91 roltrappen, vier rolpaden, 24 liften en 23 nooduitgangen. De eerste resultaten zijn overigens ook buiten al zichtbaar. Sinds enkele weken ligt er twee kilometer spoor op het noordelijkste deel van de Noord/Zuidlijn. De komende jaren worden nog eens zeven kilometer spoor aangelegd en stations 'aangekleed'.

Verder wordt in totaal 8500 vierkante meter publieksruimte ingericht met in totaal elfduizend vierkante meter glaswand. Het werk aan het spoor in Noord tot aan de tunnel onder het IJ moet voor het einde van het jaar klaar zijn. Daarna volgen het zuidelijke deel van het traject en de metrohalte onder het Centraal Station, die De Kathedraal wordt genoemd. Begin 2015 kan de afbouw beginnen van de drie diepste stations: Rokin, Vijzelgracht en De Pijp.

Als alles volgens planning verloopt, breekt halverwege 2016 de fase aan waarin alle systemen worden getest en de metro gaat proefrijden. Deze test- en proefritfase neemt op zijn minst acht maanden in beslag, als er geen tegenvallers optreden. In deze periode worden ook de zogenoemde calamiteitenscenario's getest.

Vooral station De Pijp belooft een grote uitdaging te worden. Daar liggen de perrons onder elkaar. Om reizigers in geval van nood te kunnen evacueren, is bij hoge uitzondering toestemming verleend om de roltrappen de andere kant op te kunnen laten lopen. Dat stelt bijzondere eisen aan deze lange roltrappen en maakt goed oefenen 'echt noodzakelijk'.

De aanleg van de Noord/Zuidlijn begon in 2003, maar stuitte op allerlei problemen. Zo ontstonden lekken in de bouwput bij station Vijzelgracht, waardoor de bouw daar ruim anderhalf jaar stillag. Volgens de eerste plannen moest de metrolijn een kleine anderhalf miljard euro kosten. De kosten zijn opgelopen tot meer dan drie miljard euro.