Super Mario 3D World uitgelegd

Nintendo heeft een Developer Direct online gezet waarin Koichi Hayashida, projectleider voor Super Mario 3D World, tekst en uitleg geeft over deze nieuwe 3D Mario-game. Hij vertelt onder andere wat de verschillen zijn tussen de vier speelbare personages.

Mario is de all rounder, Luigi kan hoger springen, Peach kan zweven en Toad is het snelst. In de multiplayermodi speel je tegen elkaar om zoveel mogelijk punten te verzamelen. Aan het eind van het level krijg je te zien wie de meeste punten heeft behaald. Competitieve co-op dus.

Ook vertelt Hayashida dat men tijdens de ontwikkeling van 3D Land voor 3DS in gedachten al bij de Wii U-versie zat. Vervolgens komt de nieuwe power-up, Cat Mario, aan bod. Zodra je Cat Mario wordt ren je op vier poten door het level en val je vijanden aan met je klauwen. De handigste feature zal echter het beklimmen van muren zijn. Hierbij moet je overigens wel rekening houden met het feit dat je niet onbeperkt kunt klimmen. Het beklimmen van de eindpaal in een level kun je gebruiken om extra levens te scoren.

De warp pipes in Mario-games zijn wereldberoemd, en in 3D World zullen een aantal pijpen doorzichtig zijn. Ze krijgen een extra dimensie als er munten of vijanden in zitten die je kunt tegenkomen. Tot slot kun je vuurballen door de doorzichtige pijpen gooien.

De Wii U GamePad kan tijdens het spelen gebruikt worden om vijanden of bewegende objecten tijdelijk te bevriezen. Daarnaast kun je via het touchscreen verborgen munten en blokken vinden. De gyro-sensors in de GamePad kunnen gebruikt worden om de camera te bewegen. Met de mogelijkheid om de camera te bewegen kun je gemakkelijker verborgen groene sterren vinden.

De makers van de game hebben het gevoel dat 3D World een mooie samensmelting wordt van alle goede ideeën uit voorgaande 3D Mario-games.