TMG vereenvoudigt organisatie

De Telegraaf Media Groep (TMG) gaat reorganiseren. Het bedrijf wil zich vooral richten op het versterken van de belangrijkste merken en de exploitatie ervan. Dat maakte TMG dinsdag nabeurs bekend. Het is nog te vroeg om iets te zeggen over kostenbesparingen of arbeidsplaatsen die verdwijnen, zei topman Cees van Steijn in een verklaring.

TMG gaat er wel van uit dat het aantal arbeidsplaatsen bij TMG de komende jaren blijft dalen. "En daar gaan we nu dan ook al rekening mee houden bij de uitwerking van de plannen", aldus Van Steijn. Volgens hem is een daling van de kosten noodzakelijk om de toekomst van het bedrijf te waarborgen.

In het eerste kwartaal van dit jaar steeg de winst van TMG met 87 procent naar 2,8 miljoen euro, vooral door kostenbesparingen. De omzet daalde met tweeënhalf procent. Vooral de papieren media en Hyves hadden een negatieve invloed op het resultaat. In 2012 leed TMG een verlies van zestien miljoen euro.

Van Steijn nam in april het stokje over van bestuursvoorzitter Herman van Campenhout, die opstapte, vanwege een verschil van inzicht over het 'te voeren beleid'. De strategie die Van Campenhout inzette, is volgens Van Steijn 'ingehaald door de omstandigheden in de markt'.

Een vereenvoudigde organisatiestructuur waarin sterke merken centraal staan, moet leiden tot meer snelheid en ondernemerschap. "We gaan naar een organisatie waar vanuit een punt gestuurd wordt op alle activiteiten die bijdragen aan het succes van een titel", legt Van Steijn uit. Als voorbeeld noemt hij De Telegraaf. "Die krijgt zelf de regie op alle kanalen waarmee de krant zich manifesteert: krant, site, video en mobiel."

De organisatie bestaat straks uit vijf centrale bedrijfsonderdelen die direct door de raad van bestuur worden aangestuurd. Het gaat om landelijke printtitels, regionale en lokale titels, niet aan landelijke printtitels gekoppelde internetactiviteiten zoals GeenStijl en haar subsites, Sky Radio Group en een apart bedrijf waarin de drukkerij en distributie samenkomen.

De plannen worden deze zomer uitgewerkt. Bij de bekendmaking van de halfjaarresultaten op 15 augustus gaat het bedrijf in op de stand van zaken.