'Verklaringen NS en NMBS schandalig'

Topman Maurizio Manfellotto van de Italiaanse treinenbouwer AnsaldoBreda noemt de verklaringen van NS en NMBS over de Fyra V250 schandalig. De constructeur van de faaltrein meldt op een persconferentie dat onkundig gebruik van de trein tijdens sneeuwval de grote boosdoener is.

Op de persconferentie haalde Manfellotto volgens de VRT hard uit naar de twee spoorbedrijven. "De verklaringen uit Nederland en België zijn schandalig en schaden ons bedrijf. De NMBS en de NS hebben zich nooit constructief opgesteld. Er rijden zestig hogesnelheidstreinen van AnsaldoBreda in Italië en die doen het elke dag."

Dat de treinen in een enorm slechte staat verkeren, wijt de topman aan het weer. "Door de sneeuw raakten metalen onderdelen los. Normaal gezien neem je maatregelen als het sneeuwt." Volgens Manfellotto hadden de machinisten tijdens de sneeuwval veel langzamer moeten rijden met de spaghettiboemels. "Zelfs de Thalys reed maar 160 kilometer per uur in de sneeuw, maar de Fyra bleef 250 rijden."

Naar eigen zeggen heeft AnsaldoBreda nog geen definitief besluit van de NS ontvangen. Dat is overigens niet vreemd, omdat het ministerie van Financiën dit besluit officieel neemt. Naar verwachting stemt de ministerraad hier vrijdag mee in. Het besluit van de Belgen overrompelde het bedrijf. "De beslissing kwam als een complete verrassing", stelt Manfellotto. De topman was bovendien niet te spreken over het feit dat de NMBS foto's van de beschadigingen van de treinen had vrijgegeven. "Dat is geen manier van communiceren." De treinenbouwer is van plan om alle geleden schade te verhalen op de NS en de NMBS.

Fyra V250 (Foto: Novum)
Fyra V250 (Foto: Novum)