Square Enix wil openheid over gameproductie

Game-uitgever Square Enix wil meer openheid tijdens de productie van een game. Kijkend naar crowdfundinginitiatieven als Indiegogo en Kickstarter en de openheid van onafhankelijke gameontwikkelaars denkt topman Yosuke Matsuda dat de uitgever van Final Fantasy, Tomb Raider en Hitman ook die kant op moet.

"We leven niet langer in een tijd waarin we consumenten volledig in het duister kunnen laten tasten over een product", stelt Matsuda in gesprek met investeerders. Door te kijken naar de manier waarop onafhankelijke ontwikkelaars met hun publiek omgaan, denkt de topman games te maken die beter aansluiten bij de wensen van de fans.

Met deze nieuwe insteek uit Matsuda kritiek op de huidige werkwijze van zijn werkgever. Op dit moment zijn games al enige tijd in productie alvorens ze worden aangekondigd. Daarna wordt maar mondjesmaat over de spellen gesproken tot het moment dat ze bijna in de winkel liggen.

Square Enix kreeg in het afgelopen boekjaar, dat eind maart afliep, een verlies van omgerekend 105 miljoen euro te verwerken. De actiegames Tomb Raider en Hitman Absolution verkochten niet naar de hoge verwachtingen van de uitgever. Door het productieproces te moderniseren denkt Matsuda meer verkoopsucces te kunnen boeken.


Square Enix wil openheid over gameproductie