'Dikkerds' niet welkom bij A&F

Hé vetklep. Ja, jij ja. Voel je je nu aangesproken? Zo ja, dan ben je waarschijnlijk niet welkom in de winkels van kledingmerk Abercrombie & Fitch. Zij willen 'coole jongeren' aanspreken, en daar horen dikkerdjes niet bij.

Stevige vrouwen kunnen sowieso niet bij Abercrombie & Fitch terecht, want het merk heeft geen vrouwenmaten groter dan L. De grotere mannenmaten zijn gericht op gespierde sporters. Dat is opzettelijk zo, zegt verslaggeefster Robin Lewis tegen Business Insider. De CEO van A&F wil namelijk niet dat 'grotere' mensen in z'n winkel kleren kopen.

"Hij wil slanke en mooie mensen. Hij wil niet dat zijn doelpubliek mensen ziet die niet net zo aantrekkelijk zijn als zijzelf, maar wel dezelfde kleding dragen Mensen die zijn kleren dragen, moeten het idee hebben dat ze bij de 'coole kinderen' horen," zegt Lewis over CEO Mike Jeffries. Jeffries heeft in 2006 al tegen Salon gezegd dat hij A&F wil doen verkopen op sexappeal.

Vanzelfsprekend is die onthulling niet in koude aarde gevallen in het land van McDonalds en Coca-Cola, waar zo'n 62 procent van alle verkochte kleding XL of groter is. Eén moeder heeft de A&F-kleding van haar kinderen al teruggebracht, met een briefje. Ook de directeurs van Beauty Redefined, een organisatie die strijdt tegen 'ongezonde schoonheidsbeelden', reageerden verbolgen.

Daarnaast is reeds de obligatoire petitie op internet begonnen. De initatiefnemer schrijft: "Ik herinner me dat ik, als jongvolwassene die aan een eetstoornis leed, naar advertenties van Abercrombie & Fitch keek en in hun rekken niets vond dat me zou passen. Maar ik weet dat ik niet waardeloos ben: ik ben juist waardevol en het is tijd dat we jonge mensen overal ter wereld laten zien dat zij het ook zijn."